עונה לטראמפ: קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נזכרה היום (רביעי) בנעוריה בגרמניה המזרחית, כשהייתה תחת שליטתה של בריה"מ בתקופת המלחמה הקרה, ואמרה כי בניגוד לדבריו של נשיא ארה"ב, "גרמניה עצמאית לחלוטין בבחירת המדיניות שלה". זאת, בעקבות הצהרתו של טראמפ לפיה גרמניה היא למעשה "שבויה של רוסיה". 

מרקל אמרה את הדברים לכתבים בהגיעה לפסגת נאט"ו המתכנסת בבריסל, והוסיפה כי "חוויתי על בשרי כיצד חלק מגרמניה נשלט על ידי ברית המועצות הסובייטית. אני מאוד שמחה שהיום אנו מאוחדים וחופשיים, תחת הרפובליקה הפדרלית של גרמניה. בגלל זה אנחנו יכולים לקיים את המדיניות העצמאית שלנו ולקבל החלטות עצמאיות. זה מעולה, במיוחד עבור האנשים במזרח גרמניה". 
היא גם הגנה על תרומתה של גרמניה לברית נאט"ו, שטראמפ טוען כי היא מהווה עול על משלם המיסים האמריקאי: "גרמניה עושה הרבה למען נאט"ו. אנחנו הספקית השנייה בגודלה של חיילים, והחלק הגדול ביותר של היכולת הצבאית שלנו מוצע לנאט"ו. עד היום יש לנו מחויבות גבוהה לאפגניסטן, ובכך אנחנו מגינים גם על האינטרסים של ארה"ב".

בתוך כך, המנהיגים האירופאים כולם מתוחים לקראת פסגת נאט"ו בבריסל. בין החששות העיקריים הוא הפחד שנשיא ארה"ב טראמפ יממש את איומו למשוך את הגנתה של ארה"ב על בעלות הברית שלה, על אף הבטחות של גורמים כמו שר ההגנה ג'יימס מאטיס. טראמפ, אולי המנהיג הכי לא צפוי בעולם, לא שומר את הקלפים קרוב לחזה ומצהיר בכל הזדמנות כי יהיו שינויים.

טראמפ מתקבל ע"י מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג. צילום: AFP


טראמפ ומרקל: חילוקי דעות עמוקים בין המעצמות המובילות

הפסגה תהיה הזדמנות לבחון עד כמה האחדות של הברית עדיין חזקה. המנהיגים צפויים לשוחח על הסוגיות הרגילות שעומדות על סדר היום של הברית, ובהן היחסים עם רוסיה והניסיונות להרתיע את הקרמלין מפני התערבות או התקפה ממשית נגד המדינות הבלטיות שחברות בנאט"ו, המשך המאבק בטרור הבינלאומי ושיתוף הפעולה עם האיחוד האירופי שפועל לקדם את הממד הצבאי-ביטחוני של הגוש. 
 
"ועידת בריסל מגיעה ברגע קריטי עבור ביטחונה של הברית הצפון אטלנטית", נכתב באתר נאט"ו. "זו תהיה הזדמנות חשובה לשרטט את הנתיב של נאט"ו בשנים הבאות". אולם מבעד למילים הנשגבות, מסתתר חשש אמיתי, שלא מגיע מאויב חיצוני בדמותו של ולדימיר פוטין, אלא דווקא ממי שעומד בראש המדינה החשובה ביותר בברית – נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שנתפס כעת בעיני רבים כאיום על עתיד נאט"ו. 
 
לכל אורך קמפיין הבחירות וגם לאחר בחירתו וכניסתו לבית הלבן, לא הסתיר טראמפ שאינו חש בנוח עם הברית הצבאית שהוקמה בשנת 1949, מיד לאחר פרוץ המלחמה הקרה. בריאיון שהעניק בינואר 2017, ימים ספורים לפני השבעתו, הוא הצהיר כי נאט"ו הוא "גוף שעבר זמנו כי הוא עוצב לפני שנים רבות", וזאת מאחר שהוא "לא מטפל בטרור". עמדותיו התקיפות של טראמפ אף הובילו את קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, להכריז אחרי פסגת נאט"ו בשנה שעברה כי "אנחנו האירופים חייבים לקחת את גורלנו בידינו. עלינו לדעת להילחם למען עתידנו, בעצמנו, למען ייעודנו כאירופים".
 
על אף שבפנטגון ובמחלקת המדינה ממשיכים להדגיש את המחויבות האמריקאית כלפי נאט"ו, רוח הדברים שמגיעה בשבועות האחרונים מכיוון הבית הלבן מעידה על אווירה אחרת לחלוטין. מאז פסגת חילוקי הדעות העמוקים שהתגלעו בפסגת הג'י-7 בקנדה, שבסיומה נסוג טראמפ מהצהרת הסיכום על רקע ההסלמה במלחמת הסחר מול האיחוד האירופי וקנדה, הגביר טראמפ את המתקפות המילוליות, בעיקר נגד מי שנחשבת ליריבה העיקרית שלו, הקנצלרית מרקל. "גרמניה משלמת אחוז (באיטיות) מהתמ"ג עבור נאט"ו, בעוד אנחנו משלמים ארבעה אחוזים מתוך תמ"ג גדול הרבה יותר", צייץ ב-10 ביוני. "האם מישהו חושב שזה הגיוני? אנחנו מגנים על אירופה (וזה טוב) בהפסד פיננסי אדיר, ואז מתייחסים אלינו באופן בלתי הוגן בתחום הסחר. שינוי בדרך!".