נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, נזף בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשיחה שנערכה במרץ, בעקבות סרטון תעמולה רוסי שהראה טילים גרעיניים "נופלים" על מדינת פלורידה, כך דווח היום (שני) באתר "אקסיוס". בסרטון שהציג את כוחה הגרעיני של רוסיה, הוצגה הדמיה גרפית של טילים הנופלים על פלורידה, בה נמצא גם אתר הנופש מאר-א-לאגו שבבעלות הנשיא האמריקאי. טראמפ תקף את הנשיא הרוסי בשיחה המתוחה שנערכה ב-20 במרץ, וכינה את הסרטון "שערורייה". השיחה התקיימה לאחר שטראמפ התקשר לברך את פוטין על ניצחונו בבחירות ברוסיה.  
 
גורם אמריקאי כינה את השיחה "לא נורמלית" ביחס לשיחות קודמות בין שני המנהיגים. לפי הבכיר, טראמפ אמר לפוטין: "אני כבר העליתי את תקציב הצבא, וערכתי מודרניזציה לנשק הגרעיני שלנו. אם אתה רוצה מירוץ חימוש, אתה תפסיד". הבית הלבן והמועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית סירבו להגיב לדיווח ב"אקסיוס". 
 
עיני העולם יופנו היום לעבר הלסינקי, בירת פינלנד, שם ייפגשו בצהריים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ועמיתו הרוסי ולדימיר פוטין לפסגה הראשונה ביניהם. בפסגה אמורים השניים לעסוק, בין השאר, בהתפתחויות בסוריה ובהתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות. "אני מגיע בציפיות נמוכות", הודה אתמול טראמפ. הבוקר כבר נחת הנשיא האמריקאי בפינלנד.
הפסגה צפויה להתחיל בשעה 12 בצהריים בפגישה אישית בין שני המנהיגים בארמון הנשיאות בהלסינקי, ולאחריה יצטרפו אליהם עוזריהם. פוטין וטראמפ צפויים לקיים מסיבת עיתונאים משותפת, ובמהלכה ימסרו הצהרות מסכמות ויענו על ארבע שאלות. טראמפ הגיע כבר אתמול להלסינקי אחרי ביקורו בבריטניה, בעוד שפוטין ינחת רק הבוקר בבירת פינלנד.
מאז כניסתו של הנשיא האמריקאי לבית הלבן לפני שנה וחצי נועדו טראמפ ופוטין פעמיים: האחת בשולי פסגת הג'י־20 בהמבורג ביולי אשתקד, והשנייה בנובמבר, בווייטנאם, בשולי פסגת מנהיגי הארגון לשיתוף פעולה כלכלי - אולם היום זו הפעם הראשונה שבה השניים נועדים לפסגה מלאה.

מהבית הלבן ומהקרמלין נמסר כי הנשיאים צפויים לדון במגוון סוגיות, ובהן ההסדר העתידי בסוריה והנוכחות האיראנית במדינה, המשבר המתמשך באוקראינה והסדרים חדשים הנוגעים לכלי הנשק הגרעיניים של שתי המעצמות. טראמפ ציין כי הוא מתכוון להעלות גם את סוגיית ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב, וזאת אחרי שבסוף השבוע החולף הוגשו כתבי אישום נגד 12 סוכני מודיעין רוסים.
 
גבול ישראל-סוריה. גם המצב בצפון על הפרק. צילום: רויטרס
גבול ישראל-סוריה. גם המצב בצפון על הפרק. צילום: רויטרס


"אדם אכזר למדי"

בריאיון ששודר אתמול ברשת CBS אמר נשיא ארה"ב כי הוא מגיע למפגש עם "ציפיות נמוכות", אך הדגיש כי הוא מאמין בחשיבות הצורך להיפגש ישירות עם מנהיגים אחרים שעמם יש לארה"ב מחלוקות רבות. "אני חושב שזה דבר טוב להיפגש, אני מאמין בפגישות", אמר. "אני מאמין שהפגישה עם קים ג'ונג־און הייתה דבר טוב, אני חושב שהפגישות עם נשיא סין היו דבר טוב מאד. לכן, קיום פגישות עם רוסיה, סין או קוריאה הצפונית הן דבר שאני מאמין בו. לא יכול לצאת מזה משהו רע ואולי רק משהו טוב".
בראיון ל"דיילי מייל" אמר טראמפ כי פוטין הוא "כנראה אדם אכזר למדי", אך גם הפעם הגן על הצורך להיפגש עמו, כפי שעשה עם קים בסינגפור. "אם אנחנו נצליח להסתדר עם רוסיה, זה דבר טוב. אני עוד לא ממש מכיר אותו, פגשתי אותו רק פעמיים", אמר. "אני חושב שאנחנו יכולים להסתדר טוב מאד. היו שתהו אם אנחנו חברים או אויבים. אני אומר שעדיין מוקדם לדעת, אבל אנחנו מתחרים. אבל עבור ארה"ב, להסתדר עם רוסיה וסין וכל המקומות האחרים, זה דבר טוב מאד".
בהתייחסו לפרשת המעורבות הרוסית בבחירות שב טראמפ והטיל את האחריות על ממשל אובמה, שבתקופתו התרחשו הפריצות למחשבי המפלגה הדמוקרטית. "הדמוקרטים צריכים להתבייש בעצמם שאפשרו את הפריצות. היו להם הגנות גרועות ולכן אפשר היה לפרוץ אליהם", אמר טראמפ לחדשות CBS. הוא טען כי קיבל מידע "מכמה אנשים" שההאקרים פעלו גם נגד הרפובליקנים וכי "היו לנו הגנות טובות יותר", אם כי הוא הודה שייתכן שהמידע אינו נכון.