עשרות פליטים סורים מתגודדים במרחק כ-200 מטרים בלבד מגדר הגבול עם ישראל ברמת הגולן. האזרחים הסורים יצאו היום (שלישי) ממחנה הפליטים בו שוכנו בשטח סוריה לעבר הגבול. "חזרו לאחור לפני שמשהו רע יקרה. אם אתם רוצים שנעזור לכם, חזרו לאחור", קרא לעברם בערבית קצין צה"ל שעמד בצד הישראלי של הגבול. "תתחילו לזוז". חלק מהסורים נופפו במה שנראה כדגלים לבנים.


זו לא הפעם הראשונה שהפליטים באזור מפגינים ומבקשים עזרה. אזרחים אלה מקבלים סיוע הומניטרי מישראל, בעיקר על ידי מנהלת "שכנות טובה", שמעבירה להם מזון. הם הגיעו לגבול וביקשו סיוע, והחיילים כרזו להם שישראל תמשיך לסייע. האירוע קורה על רקע הקרבות בימים האחרונים, כיוון שמשטר אסד רוצה לחזור לתל חרעא, שהוא תל אסטרטגי, שצופה לישראל. אמש הצבא הסורי הצליח לכבוש אותו חזרה.

בתוך כך, העיתון הלבנוני המקורב לחיזבאללה, "אל אח'בר", מדווח היום כי הנהגת המשטר הסורי החליטה לאחרונה להשיב על כנו את הסכם הפרדת הכוחות מ-1974. על-פי "המקור הבכיר" עליו הסתמך הדיווח, בחודש האחרון כבר מקיים למעשה הצבא הסורי את תנאי ההסכם, בכך שהוציא את כוחותיו מהאזור המפורז שבקטע הצפוני של קו הפרדת הכוחות, אזור שבחלקו שולט המשטר כבר עתה, עוד בטרם המבצע הצפוי להשבת השליטה במחוז קוניטרה ובכל מרחב הגבול עם ישראל. 
 
על-פי הדיווח, מהלך זה הוא חלק ממדיניות של המשטר הסורי שמטרתה לשלול מישראל עילה לפעולה תוקפנית נגדו. ההנהגה הסורית, על-פי המקור, "אינה מעוניינת בפרובוקציה כלפי האויב הישראלי וגרירתו לפעולות צבאיות שיקשו על התקדמות הצבא הסורי במערכת שחרור דרום סוריה ובהחזקתו בגבולות. המטרה הראשונה והחשובה ביותר הוא השלמת המבצע מבלי לתת לאויב הזדמנות להכשלתו או עיכובו".

קצין צה"ל קורא לפליטים הסורים לחזור אחורה. צילום: רויטרס
קצין צה"ל קורא לפליטים הסורים לחזור אחורה. צילום: רויטרס


המהלכים ממשיכים כאשר מצידה של ישראל, נמשכת מגמת התקיפה, כשעל פי דיווחים זרים, שלשום בלילה, תקף חיל האוויר מבנים ששימשו את חיילים איראניים וסוריים, אשר גרמו למותם של 22 חיילים של שני הצבאות.
 
ישראל תפסה מקום חשוב בפסגת הנשיאים. במסיבת העיתונאים שערכו בהלסינקי, בירת פינלנד אמר הנשיא פוטין, שדיבר ראשון, כי "סוריה צריכה לעמוד בהסכם הפסקת האש של 1974 והפרדת כוחות בגבול עם ישראל, צריך לדאוג ליחסים טובים יותר בין סוריה לישראל ולדאוג לביטחונה של ישראל. הנשיא טראמפ הסכים איתי על הדברים הללו ועל החשיבות שלהם". לדבריו, המשימה להשכנת שלום בסוריה יכולה להיות ההזדמנות הראשונה להפגין שיתוף פעולה בין ארה"ב לרוסיה. טראמפ, מצדו אמר, כי המצב בסוריה הוא מסובך.