האיחוד האירופי צפוי לעמוד בקנה אחד עם הסנקציות האמריקאיות נגד איראן, אך זה עדיין לא יפיל אותה. ברק סינר, מומחה לאיראן שפרסם לאחרונה את הספר "סיכונים מסחריים בשוק האיראני", אמר לג'רוזלם פוסט כי גם ללא האיחוד האירופי, איראן לא תקרוס, זאת בשל התמיכה הכלכלית המשמעותית שהיא מקבלת ממדינות אסיה


המדינות האסייתיות שצפויות לקיים קשרים מסחריים עם איראן הן סין, הודו, קוריאה ורוסיה. סינר ציין כדוגמה שסין העניקה לאיראן אשראי בסך 35 מיליארד דולר. בנוסף לכך, פרישתה של החברה הצרפתית "טוטאל", למשל, שהודיעה לאחרונה כי היא מתנתקת מהסכם הנפט הענקי בסך 4.8 מיליארד דולר עם איראן, פתחה להודו דלת, שתאפשר לה לחתום על הסכם דומה עם איראן, ובכך למלא את הפער, תוך שהיא מרוויחה מפרישת המדינה האירופית. 

באשר לאיחוד האירופי, בחודשים האחרונים התנהל דיון לא מבוטל בשאלה האם יוכל האיחוד לעמוד בלחץ הסנקציות המשניות של ארצות הברית, שקובעות כי במידה והמדינות ימשיכו לעשות עסקים עם איראן, הם ייאסרו לעשות כל עסקים שהם עם ארצות הברית, דבר שיפיל מכה קשה עבור החברות האירופאיות. 

נשיא סין, שי ג'ינפינג. צילום: רויטרס


בינתיים, הסנקציות האמריקאיות הראשונות ייכנסו לתוקפם ב-6 באוגוסט. אלו יכללו: סנקציות על רכישת שטרות של דולרים על ידי ממשלת איראן, על הסחר בזהב ומתכות יקרות אחרות, על מכירות והעברות של אלומיניום, פלדה, פחם וגרפיט, וכן סנקציות על ענף הרכב האיראני. מערכת הסנקציות השנייה תופעל ב-4 בנובמבר. אלו יכללו גם סנקציות על ענף הספנות של איראן, על יצוא הנפט שלה, על הבנק המרכזי של איראן, וסנקציות רחבות יותר על מגזר האנרגיה שלה. 
לדברי סינר, עדויות מוקדמות ממספר חברות גדולות באיחוד האירופי, כמו "טוטאל" הצרפתית, כבר מצביעות על כך שהסקטור הפרטי של האיחוד מוביל את עזיבת העסקים עם איראן, זאת עוד לפני שהמדינות יוכלו לנסות ולהתאגד יחד על מנת לשמור על העסקים עם איראן. בנוסף לכך, סינר ציין כי אנגלה מרקל, הקנצלרית הגרמנייה הודתה כי היא לא תוכל לפצות באופן מלא את העסקים הגרמנים על ההפסדים שיסבלו מהם כתוצאה מהסנקציות של ארה"ב, במידה וימשיכו לסחור עם איראן. 
אנגלה מרקל. צילום: רויטרס


לסין, רוסיה, דרום קוריאה והודו אין מה להפסיד

ראשית, סינר טוען, כי בסין ישנן מספר עצום של חברות ממשלתיות, גדול בהרבה מאלו הקיימים באיחוד האירופי. לחברות אלו, לפי סינר, "אין דבר להפסיד אם הן נכנסות לשוק האיראני. הן יחליפו את החברות האירופאיות שייצאו, והם לא יסבלו מאף תוצאות שליליות, כיוון שהם לעולם לא יצטרכו להיכנס לשוק האמריקאי". 
כמו כן, לרוסיה יש תשתיות ממשלתיות גדולות וחברות אנרגיה שאינן בעלות גישה לשוק האמריקאי, ולכן לא תהיה להן שום בעיה לעשות עסקים עם איראן. בהתאם לחברות אלו, סינר מאמין כי דרום קוריאה תלך בעקבות סין. הודו לעומת זאת, יכולה עוד לשנות את גישתה ולהיות לצדה של ארה"ב, במידה וזאת תפעיל תמריצים ברגע שהסנקציות של חודש אוגוסט ייכנסו.