אחת הדמויות החשובות שעמדו מאחורי הכרזת חמאס על הפסקת אש בסוף השבוע הוא גנרל עבאס כאמל, המכונה “שועל הנשיאות”, “הצל של הנשיא” ו”שומר סודותיו”. כאמל מונה כממלא מקום ראש המודיעין המצרי לאחר הדחתו של חאלד פאוזי בינואר האחרון והפך בחודש שעבר לראש המודיעין הכללי במצרים, לאחר שנשבע אמונים בפני הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי, זמן קצר לאחר שהוא עצמו נכנס לקדנציה שנייה. בין היתר, מכאמל מצופה במסגרת תפקידו לחנוך את בנו של הנשיא, מחמוד א־סיסי, שהיו מי שהצביעו עליו כראש המודיעין בפועל בתקופתו של פאוזי.
 
על פי דיווחים, בין היתר במודיעין הצבאי המצרי, מי שאחראי לכך שהמתקפה של צה”ל בסוף השבוע על עזה נענתה בשיגורים בודדים בלבד הוא כאמל, שנותר כמעט ערוץ התקשורת היחיד של חמאס לעולם החיצון. כאשר מפרסמים בתקשורת כי “מצרים עושה מאמצים להגיע לרגיעה”, פירושו שכאמל, איש הצללים של א־סיסי, עומד מאחורי ניסיונות אלה. המודיעין המצרי יודע שיציבות ברצועת עזה משרתת בראש ובראשונה את האינטרסים הביטחוניים של קהיר בחצי האי סיני. “הסוגיה הפלסטינית נמצאת בסדר עדיפות עליון במצרים”, סיפר למדור מקור מצרי. “היציבות ברצועה ועניין הפיוס הפנים־פלסטיני הם דברים חשובים מאוד לצורך הביטחון הלאומי המצרי”.
 
כאמל (61), הוא בוגר המכללה למלחמה בשנת 1978 במגמת שריון. הוא אף עבר בהצלחה קורס שריון בארצות הברית ונחשב לאחד ממפקדיו הבכירים של הצבא המצרי, כאשר במהלך שירותו הארוך הוא כיהן בתפקידים שונים במודיעין הצבאי. ב־2012 מינה אותו שר ההגנה לשעבר א־סיסי כראש לשכתו. הקרבה בין השניים נמשכה גם לאחר ההפיכה של א־סיסי נגד הנשיא מטעם האחים המוסלמים, מוחמד מורסי. ב־2014 ניהל כאמל את קמפיין הבחירות של א־סיסי ובהמשך כיהן כראש לשכת נשיא הרפובליקה. בין היתר, הוא כיהן כראש ועדת המומחים שחקרה את “שיתוף הפעולה עם קטאר”, שבו הואשמו הנשיא המודח מורסי ועשרה מבכירי האחים המוסלמים. 
 

ראש ועדת הביטחון הלאומי בפרלמנט, גנרל חמדי בחית, אמר בעבר כי ישנן שלוש סיבות שדחפו למינויו של כאמל לתפקיד הבכיר ביותר לאחר תפקיד הנשיא: הרקע המודיעיני שלו, מינויו כראש לשכת הנשיא והקשר שהיה לו עם כל מנגנוני הביטחון, וכן העובדה שהוא היה ממלא מקום ראש המודיעין הכללי מינואר השנה ועד למינוי בפועל לפני כחודש, תקופה שבמהלכה למד את כל הסוגיות מקרוב.

מנגנון המודיעין הכללי במצרים נוסד ב־1954 בתקופת הנשיא לשעבר גמאל עבד אל־נאסר, והוא בעל תפקיד חשוב מאוד בהיסטוריה המודרנית של ארץ הנילוס. שמו של כאמל עלה גם בתחקיר שנערך על המהומות בין כוחות הביטחון המצריים לבין אזרחים המזוהים עם האחים המוסלמים באוגוסט 2013. “תשאל את עבאס”, ענה א־סיסי בהקלטה שהודלפה. כאן התחיל הדיון על האיש שנושא את כל סודות הנשיא במשך שנים רבות. יש האומרים כי כאמל אף עומד מאחורי הגשת א־סיסי את מועמדותו לנשיאות.