אוקראינה: פרשה טרגית הגיעה לסופה הטוב. יהודי בשם ישראל רפקין, שישב שנים רבות בכלא האוקראיני באשמת שווא של תקיפת קשישה, שוחרר לאחרונה. הוא זכה לשחרורו מכיוון שעד המפתח במשפטו הודה ששיקר ושהפליל את רפקין לאחר שהוכה מכות קשות על ידי השלטונות.



רבה הראשי של אוקראינה הרב משה אסמן, שהיה מעורב בשחרורו של רפקין, סיפר: "אדם ששמו סרצינסקי היה בעצמו חשוד והפליל את רפקין. אח"כ הודה ששיקר אך הפרקליטים לא התייחסו לכך. לגבי האישה המותקפת שאמרה שראתה את רפקין בביתה ב־2006, יש הוכחות שרפקין כלל לא היה אז במדינה".



מי שהיה מעורב בשחרורו של רפקין מהכלא הוא ראש אגודת הידידות הפרלמנטרית עם ישראל חבר הפרלמנט גאורג לוגוינסקי, אוקראיני ממוצא יהודי, שסיפר: "תפסו יהודי מעיר קטנה, הכניסו אותו לבסיס משטרתי ונתנו לו מכות כדי שיודה שהוא שביצע את הפשע. ארבע וחצי שנים לא היה פסק דין. הנאשם פנה אלי בבקשת עזרה כי החזיקו אותו בכלא זמני בתנאים קשים. נסעתי לכלא ומצאתי אותו במצב בריאותי חמור מאוד. פניתי לכלא וערבתי לשחרר אותו, אך השופט דחה את הבקשה. הרב הראשי של אוקראינה התערב גם הוא. הקהילה היהודית התגייסה למענו. האשימו אותו כי הוא יהודי. הוא לא ביצע שום עבירה".



העיתונאי וההיסטוריון שמעון ברימן, מומחה ביחסי ישראל־אוקראינה, מסביר: "בשנת 2012 ישראל רפקין הואשם בגניבת טלפון סלולארי מאישה כמעט בת 90. למרות ראיות שלפיהן כלל לא נמצא באותם ימים באוקראינה, רפקין נידון ל־14 שנות מאסר. בקהילה היהודית של קייב שמעתי שוב ושוב את אותם הקולות: 'משפט אכזרי כזה יכול להיות מונע רק מסיבות אנטישמיות'".



בקהילה היהודית של אוקראינה אמרו לאחרונה כי שחרור האסיר היהודי ישראל רפקין שנידון בעבר ל־14 שנים בכלא הוא "כמו שחרורו של הקצין היהודי אלפרד דרייפוס בצרפת", בפרשה המפורסמת שאירעה לפני כמעט 120 שנה.