האם הסכנה הגרעינית התחלפה בסכנת סייבר? דוח שפרסמו היום (שלישי) משרד הפנים הגרמני וסוכנות הביון BFV, המקבילה הגרמנית של השב"כ, חושף כי איראן פיתחה את יכולות הסייבר שלה לרמות מהגבוהות בעולם, וביצעה עשרות תקיפות שכאלה בשנים האחרונות. על פי הדוח, יכולותיה של איראן בתחום זה משתוות לרוסיה וסין, והיא מתמקדת בחברות ותאגידים גרמניים.



כזכור, בחודש ינואר האחרון, טען חבר הכנסת לשעבר אראל מרגלית כי במהלך מתקפת סייבר שביצעה איראן נגד מספנת טיסנקרופ הגרמנית, נגנב מפרט של כלי שיט ישראלים. בר הכנסת לשעבר הסביר כי "בעולם גלובלי מדינות אחרות חשופות למתקפות סייבר, דבר שיכול לפגוע באופן עקיף גם באינטרסים הביטחוניים של ישראל". הוא ציין כי "דוגמא כזו באה לידי ביטוי בעסקה המפוקפקת בה רכשה ישראל ספינות וצוללות מחברת טיסנקרופ, הנמצאת בין היתר בבעלות גורמים לבנוניים בעלי קשרים חזקים באיראן". מרגלית ציין: "בשנה שעברה, המספנה של טיסנקרופ שבה נבנות הקורבטות הישראליות העתידיות והצוללות החדישות, נפלה קורבן למתקפת סייבר ובה נלקח מידע רגיש, הכולל בין היתר את מפרטי הצוללות והספינות שישראל רכשה ועתידה לרכוש".



יעד לתקיפה? צוללת במספנת טיסנקרופ, צילום: AFP
יעד לתקיפה? צוללת במספנת טיסנקרופ, צילום: AFP



מרגלית הוסיף עוד כי "פרוייקט הסייבר של איראן כבר פועל בעוצמה נגד ישראל וללא הגנה על תשתיות אזרחיות אנו נראה בקרוב פגיעות גם בנפש כתוצאה מתקיפות סייבר". מרגלית, מחלוצי הסייבר הישראלי, טען כי "פרויקט הגרעין הוא איום עתידי, בעוד שרויקט הסייבר הוא כבר איום מיידי". הוא ציין כי "איראן הפכה למעצמת סייבר וישראל לא ערוכה להגן על התשתיות האזרחיות שלה, ולא על האזרחים שלה מול תקיפות סייבר מדינתיות, שכן במערכה הבאה התשתיות האזרחיות של ישראל יעמדו בלב המתקפה האיראנית".



עם זאת, ממשרד הביטחון נמסר בתגובה כי "התאגיד הגרמני טיסנקרופ פרסם בשנת 2016 הודעה אודות תקיפת סייבר שנוהלה כנגד החברה. מבדיקה שבוצעה אל מול התאגיד לאחר הפרסום מסרה החברה כי ההתקפה הייתה כנגד יעדים אחרים בתאגיד, וכי לא זוהתה כל תקיפה כנגד החטיבה העוסקת בצוללת".