בשעות האחרונות מתרבים הדיווחים הפלסטינים המדברים על חתימה על הסכם בשעות הקרובות בין ארגון הפתח לחמאס בנוגע לשליטה ברצועת עזה. לדיווחים יש לציין, אין אישור ממקור רשמי. בחלק מן הדיווחים נאמר, כי ההסכם אותו הכינה מצרים גובש ע"י ראשי המודיעין המצרי.



עוד נטען בדיווחים, כי ממשלתו של ראמי חמדאללה תקבל את כל הסמכויות ברצועה, בכללן סמכויות ניהוליות, כלכליות ומשפטיות. עוד נטען כי חמאס יוותר לחלוטין על ניהול רצועת עזה במסגרת זמן שנקבעה מראש וימסור את ניהול הרצועה לידי הרשות הפלסטינית.



לפי הדיווחים, בהסכם נקבע גם כי ממשלת ההסכמה הנוכחית תקבל את כל המשרדים הפועלים ברצועה. הפקידים שהיו חלק מהרשות ברמאללה יחזרו לעבוד כמו בתקופה שלפני ה-14.7.17. עוד נמסר, כי ממשלת הרשות תמנה 20,000 פקידים שימונו ע"י חמאס, וזאת לאחר שיעמדו בתנאי מקומות העבודה שלהם על פי חוק.



באשר לסוגיית הביטחון ברצועה, מן הדיווחים עולה כי על פי ההסכם היא אינה כוללת את צירופם האוטומטי של מנגנוני הביטחון הנוכחיים של חמאס. על יישומו של ההסכם יפקחו אנשי המודיעין המצרי.



כזכור, באוקטובר האחרון קיימה ממשלת הפיוס של חמדאללה את ישיבתה הראשונה מזה שנים ברצועת עזה, אולם לא הודיעה על סיום הסנקציות שהטיל יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן על הרצועה. "סיום הבעיות לא יקרה תוך שעה", הבהיר אז שר המשפטים עלי אבו דיאכ. עוד קודם הודיע אבו מאזן כי הוא "אופטימי לגבי הקמת מדינה פלסטינית", אך ציין כי "זה לא יקרה בקרוב", בעוד שרה"מ נתניהו אמר: ""לא נקבל פיוס פלסטיני מדומה על חשבוננו".



פלגים פלסטינים הביעו אכזבה רבה מהעובדה שהעיצומים שהטילה הרשות על הרצועה לא הוסרו בישיבה החגיגית. "על האזרחים להרגיש את תוצאות הפיוס בשטח", הבהירו הפלגים בהודעות נפרדות, והוסיפו:"עצם העובדה שהממשלה לא הסירה את הסנקציות, מהווה דבר שלילי נוכח האווירה החיובית של הפיוס".



חמאס מצידו הודיע, כי הפיוס פירושו גם סיום מיידי של הסנקציות המוטלות על עזה על ידי הרשות הפלסטינית. "קיווינו שהממשלה תודיע על הסרת העיצומים כבר בפגישה הראשונה שלה ברצועה", אמר דובר חמאס פאוזי ברהום. לדבריו, "זה מה שהבטיחו בפתח, שכן עשינו את הכל כדי שהממשלה תקבל את המשרדים בצורה הכי טובה. הכדור נמצא כעת במגרש של הרשות והממשלה".



לקריאה זו הצטרפו פלגים נוספים, בהם החזית העממית לשחרור פלסטין והג'יהאד האסלאמי. "הופתענו מכך שבהודעת הממשלה לא הוזכר סיום העיצומים מעל הרצועה", נאמר בהודעה של הג'האד האסלאמי.



ההסכם הקודם בין פת"ח לחמאס, אוקטובר 2017. צילום: רויטרס
ההסכם הקודם בין פת"ח לחמאס, אוקטובר 2017. צילום: רויטרס