עמודי החדשות בעיר הסורית א־סווידא פרסמו את תמונותיהן של נשים ונערות דרוזיות, וציינו בסוף השבוע כי הן נחטפו במהלך המתקפה הקטלנית של ארגון המדינה האסלאמית, דאעש, על המחוז ועל פרבריו. בתמונות נראות 14 נערות ונשים כאשר מאחוריהן דגלי דאעש. על פי הדיווחים, הנשים והנערות, ובהן שתי נשים ובנותיהן, רובן ממשפחת אבו עמאר, נחטפו מהכפר אל־שבכי ממזרח לא־סווידא.



ביום רביעי שעבר נהרגו לפחות 220 בני אדם בשורת פיגועים של דאעש בעיר א־סווידא שבדרום מערב סוריה ובכפרים דרוזים באזור. בבירת המחוז, שבו רוב האוכלוסייה דרוזית, לפחות שני מפגעים פוצצו את עצמם, אחד בסמוך לשוק הומה והשני במחוז אחר. סאנ"א, סוכנות הידיעות הסורית הרשמית, דיווחה כי שני מחבלים נוספים נהרגו בטרם הפעילו את חגורות הנפץ שלהם.



באמצעי התקשורת של המשטר והארגון "אל־מרסד" הסורי לזכויות אדם דיווחו כי מצפון מזרח לעיר, ביצעו אנשי דאעש שורת מתקפות מתוזמנות על כפרים שונים, שבהם ניהלו קרבות עם כוחות אסד. לפי הארגון, לוחמי דאעש כבשו כמה כפרים, וכאמור, חטפו 14 נשים ונערות דרוזיות.



זו אינה הפעם הראשונה שבה דאעש מבצע חטיפות של נשים; באוגוסט 2014 חטף ארגון הטרור אלפי כורדיות ויזידיות באזור שנכאל שבעיראק, וגורלן של חלק מהן עדיין לוט בערפל.



חבר צוות היחסים הדיפלומטיים במפלגת האיחוד הדמוקרטי הכורדי (PYD), דארא מוסטפא, אמר לאתר הכורדי "באסניוז", כי "אם חכמי הדת המוסלמים מכל הזרמים לא יצהירו בצורה הכי ברורה כי חטיפת נשים כמו שהתרחשה בשנכאל ובא־סווידא היא פשע – זה עלול להימשך".



מוסטפא הביע צער על הפתווא (פסקי הלכה מוסלמיים) של חלק מחכמי הדת, שהתירו את חטיפת הנשים לפי כללי הג'יהאד. "החטיפה מנוגדת לכל הכללים הבינלאומיים, ההומניים והמוסריים", הדגיש, "יש לאסור אותה בדת. הטבח והחטיפות שהתרחשו בא־סווידא נגד אזרחים חפים מפשע גרמו לנו להלם עמוק, בדיוק כמו שהרגשנו כאשר בוצעו פשעים בשנכאל, קאמשלו וכובאני. מי ששלח את אנשי דאע"ש לעיר, מטרתו להמשיך את המלחמה והמוות בסוריה".



פעילי זכויות אדם סורים האשימו את המשטר כמי שעומד מאחורי הטבח, לאחר שבתגובה לכך שתושבי העיר סירבו לגייס את בניהם לשירות חובה (כ־50


אלף צעירים), הוא הקל את כניסתם של אנשי דאעש לאזור. לדברי הארגונים, המגעים בין ראשי העיר לבין משטר דמשק נכשלו, ואז בוצע הטבח.



ביום חמישי מסרו מקורות מקומיים כי "תושבי העיר שהבא גירשו את מושל מחוז א־סווידא, עאמר אל־עאשי, עם ההנהגה הפוליטית, שהגיעו כדי להשתתף בהלוויות ההרוגים. הם אף האשימו את המשטר בהקלה על כניסת דאעש לעיר שבה רוב התושבים הם בני העדה הדרוזית.



יש לציין כי משטרו של אסד העביר את אנשי דאעש במאי שעבר ממחנה הפליטים אל־ירמוכ מדרום לדמשק למדבר א־סווידא, על פי הסכם שלא הוכרז רשמית.



סוגרים את הים: סקירת עיתונות של תקיפת מכליות הנפט במצר באב אל־מנדב


העיתונים הערביים סיקרו בהרחבה את ההחלטה של סעודיה להפסיק את תנועת מכליות הנפט שלה דרך מצר באב אל־מנדב, עד שיהיה בטוח לשוט שם. זאת, לאחר שהמורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, תקפו בשבוע שעבר שתי מכליות נפט סעודיות בשעה שאלה הפליגו במים הבינלאומיים, ממערב לעיר הנמל התימנית אל־חודיידה שבשליטתם. חלק מהכותבים הפנו אצבע מאשימה כלפי איראן, ואחרים כינו את החלטת סעודיה "צעד של חוסר אונים".



פאהד אל־חאלדי כתב בעיתון "אל־יום" הסעודי שתקיפת מכליות הנפט מראות כי "החות'ים מקבלים את ההוראות שלהם מאיראן, שמצהירה על כוונתה לעכב את השיט במים הבינלאומיים, בעיקר במצרי הורמוז ובמצר באב אל־מנדב, בתגובה לסנקציות הבינלאומיות עליה בשל המעשים החבלניים שהיא עושה באזור".



מוחמד אל־שייח' כותב ב"אל־ג'זירה" הסעודי כי "ככל שמועד המצור האמריקאי מתקרב, מסלימה איראן את המצב באמצעות סוכניה באזור ומסתפקת בהצהרות גבורה. הסלמה היא תשובה להסלמה, כדי שהעולם יבין שאין פתרון לברבריות האיראנית אלא באמצעות מכה מוחצת".



עבדאללה אל־עותיבי כותב ב"א־שארק אל־אווסט" הלונדוני כי "עימות עם המשטר האיראני הנוכחי הוא הפתרון היחיד. האיומים האיראניים נגד ארצות הברית ובעלות בריתה הם ריקים מתוכן".



חוסר האונים של סעודיה ב"אל אחבאר". צילום מסך
חוסר האונים של סעודיה ב"אל אחבאר". צילום מסך



מוחמד יוסף מותח ביקורת בעיתון "אל־ביאן" של האמירויות על האו"ם ועל מועצת הביטחון, שלא עושים מספיק כדי להבטיח את המעברים הימיים. "איראן


אינה מדינת משא ומתן, כמו גם סוכניה", כותב יוסף. "כולם פועלים בשיטת המאפיה, ואילו האו"ם לא כיבד את החלטותיו ומטרותיו של עצמו".



חיראללה חיראללה כותב ב"אל־ערב" הלונדוני כי איראן עברה מאיומים למעשים בכל הקשור למגעים שלה עם ארצות הברית. "איראן עושה צעדים שמראים


שהיא מוכנה להגיב לסנקציות האמריקאיות החדשות. זה מראה שהיא מסוגלת להשבית חלק מהשיט הימי, וכי יש בידיה קלפים שלוחצים על אחרים, ובהם המפרציות", כותב חיראללה. "איראן העבירה מסר שלפיו החשש שלה מעימות ישיר עם חיל הים האמריקאי בשל סגירת מצרי הורמוז, לא ימנע ממנה לפגוע בשיט הימי בים האדום".



העיתון "אל־אחבאר" הלבנוני, המקורב לחיזבאללה, כינה את ההחלטה הסעודית "צעד של חסר אונים, שמצביע על יכולתה המוגבלת של סעודיה להשיג הישגים בעימות עם תימן".



עוד נאמר כי שלטונות סעודיה "רוצים להראות לנשיא ארצות הברית ולמערב כי החות'ים מהווים סכנה לספינות המסחר ולמכליות הנפט שנושאות דגלים מערביים, ולהוביל אותם לעימות ישיר באמצעות גרימת משבר כלכלי עם עליית מחירי הנפט. ריאד מעוניינת להוביל את המערב להתערב בתימן, במקום שבו היא נכשלה".