ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ניסה לסגור את "אונר"א", סוכנות הסעד של האו"ם לענייני פליטים פלסטינים, ובכך להביא לביטול מעמד הפליטים הפלסטינים, כך עולה מהודעות שנשלחו על ידי קושנר לבכירים אמריקאים בדואר אלקטרוני, ופורסמו הבוקר (שבת) באתר Foreign Policy. קושנר, שמונה על ידי טראמפ לעסוק בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, נרתע מלדבר בפומבי על היבטי תכנית השלום, עליה הוא עובד עם גורמים נוספים בארה"ב במשך כ-18 חודשים.



ואולם, האתר האמריקאי חשף כי בהודעת מייל שנשלחה למספר בכירים אמריקאים, בהם שליח הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כתב יועצו של טראמפ: "חשוב לעשות מאמצים כנים ולהפריע לפעילות אונר"א". 

קושנר הסביר כי מדובר ב"סוכנות מושחתת ולא יעילה, המנציחה את הסטטוס-קוו, ואינה מסייעת לשלום באזור". הוא הוסיף כי "המטרה שלנו לא יכולה להיות דאגה לשמירה על המצב כמו שהוא. לפעמים צריך לקחת סיכונים על מנת להתקדם". 

 
קושנר ואבו מאזן. צילום: רויטרס
קושנר ואבו מאזן. צילום: רויטרס

לפי הדיווח, המהלך של קושנר נעשה כחלק מניסיון של ממשל טראמפ לבטל את מעמד הפליטים של הפלסטינים באזור ולהוריד את הנושא משולחן המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, כך על פי בכירים אמריקאים. למעשה, בקרוב הקונגרס יעסוק בשתי הצעות חוק חדשות לפחות העוסקות בנושא.
ראוי להסביר כי ארה"ב סייעה במימון פעילות אונר"א מאז הקמתה ב-1949 על מנת לספק לפלסטינים סיוע. הממשלים האמריקאים הקודמים ראו בגוף הבינלאומי כתורם קריטי ליציבות באזור.

עם זאת, רבים מתומכי ישראל באמריקה רואים כיום באונר"א כחלק מתשתית בינלאומית ששמרה באופן מלאכותי על בעיית הפליטים והפיחה תקוות בקרב הפלסטינים, לפיהן יום אחד הם יוכלו לחזור לישראל, מה שירושלים מתנגדת לו. מבקרי הסוכנות מצביעים על כוונתה להעניק מעמד של פליטים גם לצאציהם של הפלסטינים שברחו מישראל עם קום המדינה.