הפסגה בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא איראן חסן רוחאני עשויה להתקיים בשולי עצרת האו"ם השנתית, המתכנסת בחודש הבא, כך מעריכים, בשיחה עם "מעריב אונליין", גורמים דיפלומטיים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק. בשיחות שלא לייחוס, העריכו הגורמים כי דיפלומטים מהמשלחות של גרמניה וצרפת, כבר מקיימים "שיחות גישוש" אצל בכירים אמריקאים, ובקרב דיפלומטים איראניים, זאת במטרה לקדם את קיום הפסגה. שני הנשיאים צפויים לשהות בניו יורק בחודש הבא, כדי להשתתף בעצרת השנתית של הארגון העולמי ולנאום במושב במהלכה. 
נשיא ארצות הברית הצהיר בשבוע שעבר כי הוא מוכן להיפגש עם מקבילו האיראני "בלי תנאים מוקדמים". האיראנים מצדם הגיבו בינתיים בדחייה. עם זאת, דיפלומטים מערביים בניו יורק מעריכים, כי במגעים שקטים בין שני הצדדים ניתן יהיה להשיג הסכמתם לפסגה בין טראמפ לרוחאני בניו יורק. דיפלומטים מציינים, כי פגישה בשולי עצרת האו"ם, יכולה להתקבל כמהלך דיפלומטי סביר והגיוני, הן בוושינגטון והן בטהרן, וכי שני הצדדים יוכלו להתייחס לפרשה כ"אירוע אקראי"  ושיחה לא מחייבת. "אני לא רוצה להיכנס לפרטים", אמר דיפלומט מערבי והוסיף, "עדיין מוקדם לדבר על זה, אבל להערכתנו שווה לעשות מאמץ ולנצל את ההזדמנות שטראמפ ורוחאני יהיו בניו יורק, כדי לדחוף לקיום פגישה ביניהם".

אולם העצרת הכללית של האו"ם, צילום: AFP
אולם העצרת הכללית של האו"ם, צילום: AFP
 
הזדמנות לקיום מפגשים
 

עצרת האו"ם השנתית ה-73 תיפתח רשמית, באופן טקסי, ב-18 בספטמבר. באופן מעשי, הדיונים יתחילו חמישה ימים לאחר מכן. עצרת האו"ם השנתית נחשבת לכנס עולמי בעל משמעות מדינית, שכן משתתפים בו למעלה מ-100 ראשי מדינות, ראשי ממשלות ועשרות שרי חוץ. נוכחותם של מנהיגים עולמיים רבים באותו המקום, מהווה הזדמנות לקיום מפגשים, שיחות ומגעים בשולי העצרת. רבים מקיימים בשולי העצרת שיחות שונות לבירור בעיות ונושאים שנויים במחלוקת בין מדינות.
בתוך כך, ביום שני הקרוב ייכנסו לתוקפם העיצומים החדשים שהטיל נשיא ארצות הברית על האיראנים. הסנקציות החדשות צפויות להשפיע בצורה קשה ביותר על הכלכלה והמשק במדינה, שכבר סובלת קשות מהעיצומים הנוכחיים. גורמים באו"ם מעריכים כי המצוקות הכלכליות, לצד סבל האוכלוסיה באיראן, ישפיעו על ההנהגה בטהרן להסכים לפגישה עם טראמפ. לדברי דיפלומטים, הקושי הוא להשיג ולקבל מהבית הלבן הבהרות חד משמעיות, שהצהרתו של טראמפ על נכונות להיפגש עם רוחאני רצינית ומבטאת שינוי מהותי במדיניותו כלפי איראן או נסיון לעורר ולהגביר מתיחות בין האיראנים המצדדים בפגישה, לבין הקיצוניים המתנגדים לקיומה. 
כזכור, גרמניה וצרפת מעורבות ומושקעות בפרויקטים ענקיים באיראן. שתי המעצמות מובילות מזה זמן רב מאמצים למניעת קריסת הסכם הגרעין. הן חותרות, בתמיכת בריטניה, החתומה גם היא על הסכם הגרעין למהלך של פתיחת משא ומתן מחודש, במטרה לייצר בהסכם המקורי תיקונים שיניחו את דעתו של הבית הלבן.