נשיא איראן רוחאני נשא הערב (שני) נאום על רקע הטלת הסנקציות המחודשת מצד ארה"ב על מדינתו. בתקופה האחרונה, בעקבות המצב הכלכלי הקשה במדינה, התחדשו ההפגנות כנגד המשטר ברחביה, ואף נרשמו בהן מספר קרבנות. איראן טענה אז כי ארה"ב וישראל מתסיסים את התושבים כנגד המשטר, וכי לא תיכנע לסנקציות האמריקאיות.



רוחאני אמר כי "לא ניתן לנהל מו"מ עם וושינגטון בצל הסנקציות. טראמפ, שנתן גב למשא ומתן, הוא אותו אדם שפרש באופן חד צדדי ממספר הסכמים בינלאומיים". עוד הוסיף, כי "איראן מאמינה בפתרונות בדרכים דיפלומטיות, אולם אי אפשר לסמוך על ארצות הברית".



לדבריו של נשיא איראן, "טראמפ יתחרט על הסנקציות, אמריקה כבר ממילא מבודדת בעולם. דברי טראמפ על משא ומתן הם לוחמה פסיכולוגית שנועדה להשפיע על העם באיראן, הוא מנסה לפלג את האיראנים, אני קורא לנו להתאחד על מנת להתמודד עם הקושי הכלכלי".  הוא טען כי ארצו "מעוניינת לשפר את הקשרים עם שאר העולם והמדינות השכנות באזור על מנת להבטיח שלום במזרח התיכון". 



הפגנות באיראן. צילום: AFP
הפגנות באיראן. צילום: AFP


לפי בכירים בארה"ב, המנהיג האמריקאי מוכן להיפגש עם מקביליו האיראנים בכל עת, במאמץ לגבש הסכם חדש עם טהרן, לאחר הפרישה מהסכם הגרעין במאי 2015. אחד הגורמים אמר כי "טראמפ ייפגש עם המנהיגות האיראנית בכל עת כדי לדון בעסקה מקיפה של ממש, שתכלול את שאיפותיה האזוריות של איראן, תשים קץ להתנהגותם המרושעת של מנהיגיה, ותניע אותם מהניסיון לפתח נשק גרעיני".
 
וושינגטון מתכוונת לנקוט במספר צעדים שנמנעה מהם במהלך הסכם הגרעין, בהם הסנקציות הכלכליות. בחצות הלילה, כאמור, יוטלו הגבלות חדשות שמטרתן לפגוע בגישת המנהיגות האיראנית למשאבים. לדברי הבכירים האמריקאים, הן נועדו לשנות את התנהגות משטר האייתוללות ולא להביא לשינוי המשטר. 
 
"אנו מודאגים מאוד מהדיווחים על אלימות המשטר האיראני נגד אזרחים בלתי חמושים", טען אחד מהם, והוסיף: "ארה"ב תומכת בזכותו של העם האיראני למחות נגד השחיתות והדיכוי ללא חשש מפעולת תגמול".