הבטיח וקיים: נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הודיע כי העיצומים הכלכליים נגד איראן, אשר הוסרו לאחר החתימה על הסכם הגרעין ב־2015, חודשו הבוקר (שלישי). למרות זאת, באיראן ממשיכים לדחות את הצעתו של טראמפ למפגש פסגה עם הנשיא חסן רוחאני, שאמר אתמול בראיון טלוויזיוני: “לא ניתן לנהל מו”מ בצל הסנקציות”, ואיים כי הנשיא האמריקאי "עוד יתחרט על הסנקציות".

בהודעה שפרסם טראמפ הוא אמר שמטרת הסנקציות היא להפעיל "לחץ כלכלי מקסימלי", וכי הוא עדיין מוכן לפגוש ההנהגה האיראנית בכל עת שתבחר. "יש להבהיר למשטר האיראני שיש לו בחירה: או לשנות את האיומים ואת ההתנהגות המערערת ולהשתלב בכלכלה העולמית – או להמשיך בדרך של בידוד כלכלי", אמר הנשיא האמריקאי.

במקביל אמר ג'ון בולטון, יועצו של טראמפ לביטחון לאומי, ל"פוקס ניוז" שאם איראן הייתה "רצינית באמת" היא כבר הייתה מנהלת עם טראמפ מו"מ על הסכם חדש. מוקדם יותר אמר מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו: "הסנקציות הן חלק חשוב במאמצים נגד הפעילות הזדונית האיראנית. ארה"ב תאכוף את הסנקציות בתקיפות". פומפאו הדגיש כי טהרן לא תצליח לחמוק מאיסורים על עסקאות פיננסיות ורכישת נפט.

הפגנות בגלל המצב הכלכלי באיראן. צילום: AFP
הפגנות בגלל המצב הכלכלי באיראן. צילום: AFP


גל נוסף של סנקציות - בנובמבר


הסנקציות שנכנסו לתוקף היום הן איסור על מכירה או החזקה של שטרות אמריקאיים בידי ממשלת איראן, איסור על מסחר במתכות שונות ועל ביצוע עסקאות במטבע האיראני וסנקציות נוספות. מדובר בסנקציות שהושעו במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב־2015. האמריקאים צפויים לחדש בנובמבר הקרוב שורה של סנקציות שעשויות גם לפגוע בתעשיית הנפט האיראנית.

אולם שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי החתומות על הסכם הגרעין עם איראן הודיעו בהצהרה משותפת כי הם מתנגדים להטלת הסנקציות מחדש. בהודעתם של שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ושל שרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה, נכתב: “הסרת הסנקציות הקשורות בגרעין היא חלק מרכזי בהסכם. מטרתה ליצור השפעה חיובית לא רק על קשרי המסחר והכלכלה עם איראן, אלא חשוב מכך - על חייהם של בני העם האיראני. אנחנו
נחושים להגן על בעלי עסקים אירופים שקשורים בעסקים לגיטימיים מול איראן”.

שר החוץ האיראני מוחמד ג’וואד זריף, שאמור היום לארח את עמיתו הצפון קוריאני שאף צפוי להתבטא בסוגיית העיצומים, אמר כי טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן “מבודדים”. הוא האשים כי ישראל ומדינות נוספות מעוניינות “להשמיד את איראן”.

ובתוך כך התגברו בימים האחרונים ההפגנות והשביתות ברחבי איראן במחאה על המחסור במי שתייה, השחיתות והמשבר הכלכלי הקשה. בין היתר, הפגינו המונים גם בעיר קום, הקדושה לשיעים, שהיא מעוזם של השמרנים. על פי דיווחים נשמעו קריאות נגד ארגון החיזבאללה השיעי בלבנון.