דבריו הפרובוקטיביים של שר החוץ הבריטי לשעברבוריס ג'ונסון על מוסלמיות עטויות בורקה ממשיכה להסעיר את הרוחות בממלכה. אתמול דיווח ה"סאנדיי טיימס" כי לא כל חברי הקבינט מסכימים לדרישתה של ראש הממשלה תרזה מיי שג'ונסון יתנצל על דבריו, וסקר חדש הראה כי יותר ממחצית מהציבור מתנגדים לנקיטת צעדים משמעתיים נגד השר לשעבר.



בשבוע שעבר, התייחס ג'ונסון במאמר השבועי שלו ב"דיילי טלגרף" לאיסור שהטילו חלק ממדינות אירופה על לבישת בורקה, כיסוי הראש האסלאמי המסורתי שמותיר רק את העיניים חשופות, והבהיר כי אינו תומך בחרם דומה בבריטניה. עם זאת הוא הוסיף כי הוא חושב שהבורקה מוזר וכי הוא מזכיר לו תיבות דואר.


הדברים עוררו גינויים נרחבים הן במערכת הפוליטית בבריטניה והן מצד ארגונים מוסלמיים במדינה, ויו"ר המפלגה השמרנית ברנדון לואיס אף דרש מהשר הבכיר לשעבר לחזור בו מדבריו או שהוא עלול לעמוד בפני צעדים משמעתיים. גם ראש הממשלה מיי הביעה צער על הדברים ורמזה כי תתמוך בנקיטת צעדים נגד ג'ונסון אם לא יתנצל בפומבי. ג'ונסון עצמו שב ביום שבת בלילה מחופשה באירופה ועדיין לא התייחס לסערה שחולל.



אתמול דיווח ה"סאנדיי טיימס" כי לפחות ארבעה מחברי הממשלה הביעו כעס על התנהלותם של ראשי המפלגה בפרשה ואף הזהירו כי המרוויח עלול להיות מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין. "מה שג'ונסון אמר לא היה שערורייתי", טען אחד השרים. "הרבה אנשים אמרו דברים חמורים יותר, ורבים במפלגה נראים כמי שמסכימים איתו. ככל שהמפלגה תסגור את החקירה הזו מוקדם יותר, כך ייטב. לרבים במפלגה נמאס לגמרי". "הם (ראשי המפלגה - ח"א) הצליחו להנדס אסון מוחלט", אמר בכיר אחר במפלגה, "אין שום מוח פוליטי רציני באזור של דאונינג 10. לנסות ולהשתיק את בוריס זה דבר מטופש".



תרזה מיי. דורשת שיתנצל על דבריו. צילום: רויטרס
תרזה מיי. דורשת שיתנצל על דבריו. צילום: רויטרס



חבר הפרלמנט אנדרו ברידג'ן, ממקורביו של השר לשעבר, הזהיר במילים חריפות מפני השעיית ג'ונסון. "זה יגרום למלחמה פתוחה בתוך השמרנים", אמר ל"סאנדיי אקספרס", "אם תרזה מיי תעז לעורר התמודדות על ההנהגה בעת שבוריס מושעה, זו תהיה מלחמת העולם השלישית".



סקר שפורסם אתמול ב"סאנדיי אקספרס" הראה כי 53% מהנשאלים מתנגדים לצעדי ענישה משמעתיים נגד ג'ונסון מול 40% שתומכים בהענשתו של השר לשעבר. התמיכה בג'ונסון גבוהה במיוחד בקרב בני 55 ומעלה, בעוד 62% מבני 18 עד 24 תמכו בצעדים המשמעתיים.



מי שצירף את קולו והביע תמיכה בלתי מסויגת בג'ונסוןו היה יועצו לשעבר של הנשיא טראמפ, סטיב באנון. "תסלחו לי, האם הוא לא תמך בעצם בלבישת הרעלה?", תהה באנון בשיחה עם ה"סאנדיי טיימס". "כל הטיעון שלו היה שהוא לא רוצה לאסור את הבורקה, אלא שהוא מסכים שזה פריט לבוש מדכא. "בוריס לא צריך לחקות את טראמפ, אלא להיות הוא עצמו - בעידן הדיגיטלי הכל נע סביב אותנטיות".