"אנחנו אומרים ביי למי שיוותר על שותפותו האסטרטגית עם טורקיה, לטובת יחסיו עם ארגוני הטרור", כך אמר אמש נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בנאום שנשא בישיבה של מפלגת הצדק והפיתוח במזרח המדינה. הדברים נאמרו בתגובה להתדרדרות שווי הלירה הטורקית, על רקע החלטתו של מקבילו האמריקאי, דונלד טראמפ, להכפיל את המס על המתכות המיובאות מטורקיה.



במסגרת דבריו, אמר המנהיג הטורקי לקהל המשולהב כי "מה שהם לא הצליחו לעשות בניסיונות ההפיכה שלהם, הם מנסים עכשיו לעשות עם המטבע. זה מה שאני מכנה מלחמה כלכלית".



כזכור, ביום שישי האחרון הכפיל נשיא ארה"ב את המסים על ייבוא פלדה ואלומיניום מטורקיה ב-20% ו-50% בהתאמה. "אישרתי הכפלה של תעריפי המס על פלדה ואלומיניום. ערך המטבע שלהם צונח לעומת הדולר החזק שלנו. המס על האלומיניום יעמוד על 20 אחוזים, ועל הפלדה על 50 אחוזים. היחסים שלנו עם טורקיה אינם טובים בשלב זה", כתב טראמפ ביום שישי האחרון בציוץ בטוויטר.



כידוע, היחסים בין המדינות התדרדרו והגיעו לשפל חדש, לאור דרישת ארצות הברית לשחרר את הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון, המואשם בטורקיה ב"טרור". הוא הוחזק במשך 21 חודשים בכלא טורקי, לפני שהועבר למעצר בית בשבוע שעבר.



על פי דיווח שפורסם בחודש שעבר ב"וושינגטון פוסט", ישראל שחררה את סייענית החמאס אברו אוזקאן לבקשת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שניסה להביא לשחרורו של ברנסון, בתמורה לשחרורה של האזרחית הטורקית.




וושינגטון אף הטילה סנקציות על שני שרים טורקים, בעקבות אי שחרורו של הכומר האמריקאי. ארדואן טען באותה עת כי ארצו לא תכנע לאיום, והדגיש כי היא מוכנה לכל תרחיש פיננסי. "לא נתכופף, אם תתקוף אותנו באמצעות הדולרים שלך, נחפש דרכים אחרות לעשות עסקים. נעבור לשווקים חדשים ולשותפויות חדשות".