מנהיג איראן, אייתוללה עלי חמינאי, אסר על קיום שיחות ישירות עם ארצות הברית, כך דיווחה היום (שני) הטלוויזיה האיראנית. בכך דחה השליט האיראני את הצעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לקיום שיחות ישירות ללא תנאים עם טהרן. "אני אוסר על קיום שיחות כלשהן עם אמריקה. אמריקה לעולם לא תישאר נאמנה להבטחותיה בשיחות. היא תיתן רק מילים ריקות ולעולם לא תיסוג מיעדיה לשיחות", אמר. 



מחאה באצטדיון באיראן

חמינאי הוסיף כי ארצות הברית מגזימה את האפשרות של מלחמה עם איראן ושלל כל עימות צבאי עמה. "לאחרונה, בכירים אמריקאים דיברו בבוטות על איראן. הם מדברים על מלחמה ומשא ומתן. הם מגזימים את האפשרות של מלחמה עם איראן. לא תהיה מלחמה. מעולם לא התחלנו מלחמה והם לא יתעמתו צבאית עם איראן", אמר


בתוך כך, איראן הציגה היום טיל חדש מסוג "פאתח מובין", שעל פי הטענות הוא הדור החדש של טילי קרקע-קרקע וקרקע-ים מדויקים עם ראש נפץ חכם מתקדם. חנוכת הטיל החדש נעשתה בנוכחות שר הביטחון האיראני, הגנרל אמיר חאתמי.

בדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית פארס נטען כי מדובר בטיל מתוצרת מקומית של מאה אחוזים והוסבר כי מדענים איראניים בתעשייה האווירית השייכת למשרד ההגנה ערכו ניסוי מוצלח בטיל, ונכתב גם כי מדובר בטיל אשר יכול להיות משוגר בכל שעות היממה ובכל תנאי מזג האוויר, כולל בעת ירידת גשמים, ערפל וגם במסגרת מלחמת סייבר עוינת. 
 
עוד דווח, כי הטיל מסוגל לפגוע במטרות בצורה מדויקת ביותר גם ביבשה וגם בים, ואף לא להיקלט במערכות מכ"ם של מדינה עוינת. סוכנות הידיעות האיראנית פארס דיווחה כי עם כניסת הטיל הזה לייצור, מתחזקות מערכות ההגנה וההרתעה של איראן. 

הטיל האיראני "פאתח מובין". צילום: AFP

 
שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי טהרן לא תפסיק את פעילותה במדינות המזרח התיכון למרות הלחץ האמריקאי עליה. "איראן לא תשנה את מדיניותה באיזור בגלל הסנקציות והאיומים האמריקאים", אמר זריף לרשת אל ג'זירה. כזכור, פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם טהרן נגרמה, בין השאר, בשל התערבותה בסכסוכים בסוריה ובתימן. 

מוקדם יותר ביקר חמינאי את המשטר על התנהלות כלכלית כושלת לאחר הטלת הסנקציות האמריקאיות על המדינה. "התנהלות כלכלית כושלת יוצרת לחץ על אזרחים איראנים יותר מהסנקציות (האמריקאיות). אני לא קורא לזה בגידה אלא טעות ענקית בניהול", אמר השליט האיראני. ארצות הברית הטילה סנקציות חריפות על טהרן לפני כשבוע, ואיימה להעניש חברות במדינות שלישיות שימשיכו לפעול במדינה. 

"מומחים כלכליים ובכירים מאמינים כי הגורם לנושא הזה אינו זר, אלא פנימי. זה לא שלסנקציות אין השפעה, אך ההשפעה העיקרית באה מהניהול", אמר חמינאי. הריאל, המטבע האיראני, איבד הרבה מערכו מאז תחילת השנה, בייחוד מאז שהנשיא טראמפ החליט על פרישת ארצו מהסכם הגרעין עם טהרן, והודיע על הטלת עיצומים חדשים על משטר האייתוללות. 
 
"כל האנשים חשים בעיות מחיה היום. חלק מהעם נמצא תחת לחץ אמיתי ומחירי המזון והדיור הגבוהים לוחצים עליהם", הוסיף חמינאי. "הורדת ערך המטבע הלאומי היא אחת מהבעיות הנוכחיות של כלכלת המדינה. כאשר מחיר הריאל יורד, אלה העובדים השכירים שנשארים בלי כלום", הוסיף. "נפילת הריאל והעלייה במחירי מטבעות הזהב הן בעיות כלכליות גדולות. הבכירים המושחתים צריכים להיענש בחומרה".

חמינאי. באצטדיון אזאדי בבירה האיראנית קראו נגדו "מוות לדיקטטור". צילום: AFP


"מוות לדיקטטור"

בעקבות חשש מהידרדרות כלכלית נוספת, אלפי איראנים מחו בשבועות האחרונים על ירידת הריאל, עליית מחירי המזון והשחיתות השלטונית. ההפגנות בערים ברחבי איראן החלו בקריאות נגד יוקר המחיה והאבטלה אך הפכו במהרה להפגנות נגד המשטר.

סרטונים שהועלו בשבת לרשתות החברתיות באיראן מראים אוהדים באצטדיון כדורגל בטהרן קוראים קריאות "מוות לדיקטטור", נגד המנהיג העליון חמינאי. ארגוני אופוזיציה גולים דיווחו כי אלפי אוהדים מחו באצטדיון אזאדי בבירה האיראנית במהלך משחק בין קבוצות הכדורגל של טהרן והעיר טבריז. באצטדיון נכחו כוחות גדולים של משטרה ושל אנשי מיליציית הבסיג', חלקם בלבוש אזרחי ומוטמעים בקרב הקהל, שהגיבו להפגנה באלימות. לפי הסרטונים, הצעירים במקום קראו: "מוות לדיקטטור", ו"כוחות הביטחון, תתביישו, פראים".