התדרדרות נוספת ביחסים: דונלד טראמפ אישר את חוק ההסמכה לביטחון לאומי, המעכב בין היתר את מסירתו של מטוס הקרב F-35, המכונה בישראל "האדיר", לטורקיה. המהלך נוגד את הסכמי הסחר בין המדינות ואת חוקי הסחר הבינלאומי. אמש הביע טראמפ שביעות רצון מאישור חוק ההסמכה לביטחון לאומי, שבוחן את ההצעות הזרות להשקעות במדינה ובודק האם אין מסוכנות לביטחונה הלאומי של ארה"ב. 

אחד הסעיפים בחוק אוסר על מכירת מטוסי F-35 לטורקיה, עד שהפנטנגון יפרסם דוח על יחסי המדינה עם ארה"ב בתוך 90 ימים. הדוח צפוי לכלול הערכה על השתתפותה של טורקיה בתכנית ה-F-35, כמו גם על הסיכונים שייגרמו כתוצאה מרכישת מערכת ההגנה הרוסית מפני טילים S-400 ע"י טורקיה.
המהלך נעשה חרף התנגדותו של שר ההגנה ג'ים מאטיס, שפרסם מכתב לסנאט ב-7 ליולי ובו התנגד להסרת טורקיה מהתכנית, תוך שהוא מסביר כי הדבר עלול לגרום להפרעה בשרשרת האספקה עבור ארה"ב ובעלות בריתה, תוך הגדלת העלויות של תכניות אחרות. 

חוק ההסמכה לביטחון לאומי מהווה גם החרפה נוספת במלחמת הסחר בין סין וארה"ב, שכן הוא מהווה פיקוח על ההשקעות הזרות בהתאם למדיניות הסחר של טראמפ. משרד הסחר הסיני הודיע שיבחן את תוכן החוק תוך התמקדות בהשפעתו על החברות הסיניות, וציין כי ארה"ב לא צריכה להציב מכשולים בפני שיתופי פעולה בין חברות אמריקאיות וסיניות.

טראמפ מציג את חוק ההסמכה לביטחון לאומי לאחר חתימתו. צילום: רויטרס

 

יש לציין כי טורקיה השקיעה 1.25 מיליארד דולר בפיתוח המטוס, וכי כמה חברות טורקיות היו מעורבות בהליך הייצור שלו. למעשה, המדינה משתתפת בתכנית כבר מאז 1999, כך שמדובר ברעידת אדמה נוספת ביחסי ארה"ב-טורקיה החברות בברית נאט"ו.

בתוך כך, היועץ האמריקאי ג'ון בולטון נפגש עם שגריר טורקיה בוושינגטון לבקשת האחרון, כך מסרה דוברת הבית הלבן שרה סנדרס האקבי. על פי ההודעה, השניים דנו על התדרדרות מערכת היחסים בין המדינות ועל הכומר אנדרו ברונסון, הכלא בטורקיה.