ברקע המשבר המחריף בין המדינות וצלילת הלירה, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר היום (שלישי) כי מדינתו תחרים מוצרי אלקטרוניקה מארצות הברית. "אם יש להם אייפון, ישנו גם סמסונג מהצד השני", הדגיש. ארדואן ציין עוד כי ננקטו צעדים הכרחיים בכלכלה וכי "חשוב לנקוט עמדה פוליטית נחרצת". מנגד, בתקשורת הטורקית בחרו דווקא להזכיר לנשיא ארדואן שמכשיר האייפון, אותו הוא מבקש כעת להחרים, שירת אותו בניסיון ההפיכה ב-2016, ממנו התראיין בטלוויזיה באמצעות אפליקציית FaceTime, וקרא לעם הטורקי לצאת לרחובות למרות העוצר הצבאי שהוטל.



במקביל, אנדרו ברונסון, הכומר האמריקאי העומד למשפט בטורקיה בחשד לטרור, ערער היום לבית המשפט המקומי בבקשה לשחררו ממעצר בית ולבטל את איסורו לצאת מהמדינה. החזקתו של ברונסון, שנעצר בשנת 2016, הביאה לפרוץ המשבר הנוכחי בין שתי המדינות. 

אתמול צנחה הלירה לשער של 7.015 לעומת הדולר על רקע המשבר הכלכלי החריף במדינה, והיא רשמה ירידה של יותר מ־40% מערכה בשנה האחרונה. ארדואן אמר שלשום בנאום שנשא בישיבה של מפלגת הצדק והפיתוח במזרח המדינה כי “אנחנו אומרים ‘ביי’ למי שיוותר על שותפותו האסטרטגית עם טורקיה, לטובת יחסיו עם ארגוני הטרור”. בדבריו האשים המנהיג הטורקי את וושינגטון באחריות לניסיון ההפיכה הצבאית נגדו ב־2016, כשאמר לקהל המשולהב כי “מה שהם לא הצליחו לעשות בניסיונות ההפיכה שלהם, הם מנסים עכשיו לעשות עם המטבע. זה מה שאני מכנה מלחמה כלכלית”. ארדואן שב והאשים את ארה”ב “בבגידה בטורקיה” והוסיף: “מצד אחד היא טוענת שהיא שותפה שלנו ומצד שני הם דוקרים אותנו בגב. האם זה מקובל?”.

מוקדם יותר, דונלד טראמפ אישר את חוק ההסמכה לביטחון לאומי, המעכב בין היתר את מסירתו של מטוס הקרב F-35, המכונה בישראל "האדיר", לטורקיה. המהלך נוגד את הסכמי הסחר בין המדינות ואת חוקי הסחר הבינלאומי. אמש הביע טראמפ שביעות רצון מאישור חוק ההסמכה לביטחון לאומי, שבוחן את ההצעות הזרות להשקעות במדינה ובודק האם אן מסוכנות לביטחונה הלאומי של ארה"ב. 



אתמול פורסם כי הרשויות בטורקיה חוקרות פוסטים של גולשים ברשתות החברתיות שכתבו על היחלשות שווי הלירה הטורקית והמצב השלילי של הכלכלה המקומית. ממשרד הפנים הטורקי נמסר כי 346 חשבונות ברשתות החברתיות שהעלו פוסטים לגבי שער החליפין של הלירה עם הדולר "בצורה פרובוקטיבית", זוהו מאז ה-7 באוגוסט, וכי תינקט פעולה משפטית נגד המשתמשים. ההודעה באה על רקע החלטתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להכפיל את המס על המתכות המיובאות מטורקיה. 



התובע הכללי באיסטנבול אמר כי טורקיה נמצאת תחת "מתקפה כלכלית" והבטיח לנקוט בפעולה משפטית נגד כלי תקשורת ומשתמשים ברשתות החברתיות "שמשרתים מטרה זו". דוברו של נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, טען כי הכלכלה חזקה וכי "אף אחד לא צריך להתייחס לספקולציות בחדשות". הוא הוסיף כי משרד האוצר והבנק המרכזי נקטו בצעדים הנחוצים להתמודדות עם המצב.