ארצות הברית מזהירה את טורקיה מסנקציות נוספות אם תמשיך בסירובה לשחרר את הכומר האמריקאי הכלוא אנדרו ברנסון, כך אמר הערב (שלישי) בכיר בבית הלבן. "שום דבר לא התקדם עד כה", אמר הבכיר לרויטרס. "הממשל יישאר נחוש בנושא הזה. הנשיא מחויב במאת האחוזים להבאתו של הכומר ברנסון הביתה ואם לא נראה פעולה בימים או בשבוע הקרוב עשויה להיות פעולה נוספת". הבכיר, שדיבר בעילום שם, הוסיף כי הפעולה תבוא כל הנראה בצורה של סנקציות כלכליות: "הלחץ יימשך אם לא נראה תוצאות".  

ארצות הברית שוקלת גם להטיל קנס נגד בנק "האלקבנק" שבבעלות ממשלת טורקיה, על כך שסייע לאיראן לחמוק מהסנקציות האמריקאיות. הדברים נאמרו יום לאחר שהיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון בולטון, נפגש עם שגריר טורקיה בוושינגטון סרדאר קיליץ', ואמר לו כי ארצות הברית לא תוותר בסוגיית הכומר. אתמול צנחה הלירה הטורקית בשער של 7.015 לעומת הדולר על רקע המשבר הכלכלי החריף במדינה, והיא רשמה ירידה של יותר מ־40% מערכה בשנה האחרונה. 



נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר היום כי מדינתו תחרים מוצרי אלקטרוניקה מארצות הברית. "אם יש להם אייפון, ישנו גם סמסונג מהצד השני", הדגיש. ארדואן ציין עוד כי ננקטו צעדים הכרחיים בכלכלה וכי "חשוב לנקוט עמדה פוליטית נחרצת". נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר אתמול את חוק ההסמכה לביטחון לאומי, המעכב בין היתר את מסירתו של מטוס הקרב F-35, המכונה בישראל "האדיר", לטורקיה.



הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון בטורקיה. צילום: רויטרס
הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון בטורקיה. צילום: רויטרס


ביום ראשון אמר הנשיא הטורקי בנאום שנשא בישיבה של מפלגת הצדק והפיתוח במזרח המדינה, כי "אנחנו אומרים ביי למי שיוותר על שותפותו האסטרטגית עם טורקיה, לטובת יחסיו עם ארגוני הטרור". במסגרת דבריו, האשים למעשה המנהיג הטורקי את וושינגטון באחריות לניסיון ההפיכה הצבאית נגדו ב-2016, כשאמר לקהל המשולהב כי "מה שהם לא הצליחו לעשות בניסיונות ההפיכה שלהם, הם מנסים עכשיו לעשות עם המטבע. זה מה שאני מכנה מלחמה כלכלית".  

ביום שישי האחרון הכפיל נשיא ארה"ב את המסים על ייבוא פלדה ואלומיניום מטורקיה ב-20% ו-50% בהתאמה. "אישרתי הכפלה של תעריפי המס על פלדה ואלומיניום. ערך המטבע שלהם צונח לעומת הדולר החזק שלנו. המס על האלומיניום יעמוד על 20 אחוזים, ועל הפלדה על 50 אחוזים. היחסים שלנו עם טורקיה אינם טובים בשלב זה", כתב טראמפ ביום שישי האחרון בציוץ בטוויטר.

טראמפ מציג את חוק ההסמכה לביטחון לאומי לאחר חתימתו. צילום: רויטרס
טראמפ מציג את חוק ההסמכה לביטחון לאומי לאחר חתימתו. צילום: רויטרס

 
וושינגטון אף הטילה סנקציות על שני שרים טורקים, בעקבות אי שחרורו של הכומר האמריקאי. ארדואן טען באותה עת כי ארצו לא תכנע לאיום, והדגיש כי היא מוכנה לכל תרחיש פיננסי. "לא נתכופף, אם תתקוף אותנו באמצעות הדולרים שלך, נחפש דרכים אחרות לעשות עסקים. נעבור לשווקים חדשים ולשותפויות חדשות". 
כזכור, היחסים בין המדינות התדרדרו והגיעו לשפל חדש, לאור דרישת ארצות הברית לשחרר את הכומר האמריקאי אנדרו ברנסון, המואשם בטורקיה ב"טרור". הוא הוחזק במשך 21 חודשים בכלא טורקי, לפני שהועבר למעצר בית בשבוע שעבר.