מלחמה קרה: הדוח השנתי על ההתפתחויות הצבאיות והביטחוניות של צבא סין הוא דוח של הפנטגון המפרט את ההתפתחויות הצבאיות הסיניות שהיו במהלך השנה. השנה, הדוח גורס גם כי סין מפתחת יכולת גרעינית עבור המפציצים ארוכי הטווח שלה, תוך הטענה כי "חיל האוויר הסיני חידש את משימתו הגרעינית".

ע"פ הדוח, שפורסם ביום חמישי, "הפריסה והאינטגרציה של מפציצים בעלי יכולת גרעינית, תספק לראשונה לסין 'משולש' גרעיני של מערכות הפזורות בים, באוויר וביבשה". הדוח גם קבע כי סין מפתחת באופן פעיל את צי המטוסים ארוכי הטווח שלה, וככל הנראה מאמנת את הטייסים שלה גם למשימות נגד ארה"ב.

 
עוד נכתב בדוח, כי "בשלוש השנים האחרונות, צבא השחרור העממי הסיני (PLA) הרחיב במהירות את אזורי ההפצצה האפשריים שלו, ואת הניסיון שלו באזורים ימיים קריטיים, וככל הנראה מאמן את כוחותיו בהתקפות על ארצות הברית ובנות בריתה"

נשיא סין, שי ג'ין-פינג. צבאו עובר את השינוי המקיף ביותר בתולדותיו. צילום: רויטרס

 
נשיא סין, שי ג'ינפינג, לא הסתיר את רצונו למודרניזציה בכוחות החמושים, כולל מיגור השחיתות הנרחבת בשורותיהם ושיפור הציוד הצבאי שלהם. הדוח מציין כי הצבא הסיני עובר "את השינוי המקיף ביותר בתולדותיו, והופך לכוח המסוגל להילחם בפעולות משותפות". הפנטגון טען בדוח גם כי סין עובדת על "מפציץ אסטרטגי חמקני לטווח ארוך, עם יכולת נשיאת ראש נפץ גרעיני, שעשוי להיות מבצעי בעשר השנים הקרובות". זאת, בנוסף למפציצים המבצעיים שכבר קיימים בצבא הסיני.

הדוח מציין בדאגה גם את השפעתה הגוברת של סין בעולם, ואמר כי היא "עשויה להקים בסיסים צבאיים במדינות עמן יש לה מערכת יחסים ידידותית מתמשכת ואינטרסים אסטרטגיים דומים, כמו פקיסטן, ובמדינות בהן קיים כבר תקדים של אירוח צבא זר בשטחיהן". בסיס אחד כזה כבר הוקם בג'יבוטי.
 
כזכור, במסמך האסטרטגיה הלאומית של ארה"ב על האיומים העולמיים מחודש ינואר 2018, הוכרזה "תחרות אסטרטגית ארוכת טווח עם סין" כאחד האתגרים הגדולים ביותר של הצבא האמריקאי. הדוח של הפנטגנון מגיע על רקע המתיחות הגוברת בין ארה"ב לסין, בעקבות מלחמת הסחר בין השתיים והמחלוקת על מעשיה של סין בטאיוואן ובאזור ים סין הדרומי.

כבר לפני פרסום הדוח, וושינגטון עוררה את זעמה של סין בעקבות תכנית חדשה בהיקף של 717 מיליארד דולר, המעודדת שיתוף פעולה הדוק עם טאיוואן נגד בייג'ינג. על פי הדוח של הפנטגון, סין משקיעה את מרב המאמצים בפיתוח יכולות צבאיות מתקדמות שנועדו למנוע מטאיוואן להכריז על עצמאותה.