מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר הלילה (שבת) כי הצבת כוח חמוש הוא אחת האופציות שהארגון שוקל על מנת "להגן על האזרחים הפלסטינים". בדוח שהגיש המזכ"ל נכללו גם האפשרויות של משלוח משקיפים בלתי חמושים, נוכחות אזרחית מוגברת או סיוע מורחב של האו"ם. העצרת הכללית של האו"ם ביקשה את הדוח בהחלטה שאומצה ביוני ובה גונתה ישראל על "שימוש מופרז בכוח נגד אזרחים פלסטינים".



ההחלטה גינתה גם את ירי הרקטות מעזה על אזרחים ישראלים אך לא הזכירה את חמאס. החלטת האו"ם ביקשה הצעות "על מנת להבטיח את הגנתה ושלומה של האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית תחת הכיבוש הישראלי, כולל המלצות על מגנוני הגנה בינלאומיים". גוטרש ציין ארבע אופציות אך לא נתן המלצה ספציפית.



מזכ"ל האו"ם אמר כי כל האפשרויות יצריכו את שיתוף הפעולה של שני הצדדים, הפסקה של האלימות והפניית משאבים נוספים. "השילוב של כיבוש צבאי ארוך, איומי ביטחון מתמידים, מוסדות פוליטיים חלשים, ותהליך שלום תקוע מספקים אתגר הגנה מורכב מבחינה פוליטית, משפטית ומעשית", אמר גוטרש.



משקיפי או"ם חמושים או כוחות צבא מקבוצת מדינות תחת מנדט של האו"ם יכולים להיפרס על מנת להבטיח הגנה פיזית, כתב. אופציה זו תצריך מנדט ממועצת הביטחון של האו"ם, בה לארצות הברית יש זכות וטו, שתאפשר לה לבלום אותה. 



חיילי צה"ל ליד הגדר בגבול עזה. צילום: רויטרס
חיילי צה"ל ליד הגדר בגבול עזה. צילום: רויטרס


משקיפי או"ם  אזרחיים יכולים להיפרס עם "מנדט ספציפי לדווח על נושאי הגנה או לספק תיווך מקומי", כתב גוטרש. אופציה נוספת היא להרחיב תוכניות קיימות של האו"ם ואת הסיוע ההומניטרי לאזרחים הפלסטינים. האופציה הרביעית היא לשלוח מומחים לזכויות אדם ובכירים אחרים של האו"ם על מנת לדווח על המצב, כתב מזכ"ל האו"ם.
 
החלטת העצרת הכללית שביקשה את הגשת הדוח אושרה עם 120 מדינות שהצביעו בעד, 8 שהצביעו נגד ו-45 שנמנעו. היא הועברה לעצרת הכללית לאחר שארצות הברית הטילה וטו על החלטה דומה במועצת הביטחון.

חיילי או"ם באפריקה. צילום: רויטרס
חיילי או"ם באפריקה. צילום: רויטרס