עיד אל־אדחא, חג הקורבן שיחול ממחר, הוא החג החשוב ביותר בלוח השנה האסלאמי, והוא נחגג לזכר נכונותו של אברהם להקריב את בנו במצוות האלוהים. החג, המכונה גם “החג הגדול”, נמשך ארבעה ימים ומצוין על ידי מאמינים מוסלמים ודרוזים. המצווה החשובה במסגרת החג היא מצוות החג’, העלייה לרגל לעיר מכה שבערב הסעודית. אלו שמקיימים את החג בביתם מקיימים טקס דומה לזה הנהוג באותו יום במכה, שעיקרו הקרבת כבש כקורבן, כאשר שליש ממנו מחולק כתרומה לעניים.



למרבה האירוניה, אזרחי קטאר אינם יכולים השנה לעלות לרגל למכה. הרשויות בדוחא האשימו את סעודיה כי מנעה מאזרחיה לעלות לרגל במסגרת המצור שהטילה עליה עם איחוד האמירויות, בחריין ומצרים. “סעודיה נעלה בקודים את מנגנון ההרשמה האלקטרוני, ולכן לא התאפשר להוציא אישורים לעולים לרגל לסוכנויות הנסיעות”, אמר עבדאללה אל־כעבי, מהוועד הלאומי לזכויות אדם בקטאר שמנוהל על ידי המדינה. “לא ניתן לקבל אישורים מאחר שאין יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות”.



גורם סעודי מצדו הכחיש את הטענות ואמר כי קטאר חסמה בכוונה את הרישום כדי להגביר את המתיחות נגד סעודיה. “אנחנו לא עושים פוליטיקה מהעלייה לרגל, בניגוד לקטארים”, אמר הגורם הסעודי. “לראיה, 1,624 קטארים עלו לרגל אשתקד. הם יכולים להגיע עם כל חברת תעופה, מלבד חברת התעופה הקטארית”. יצוין כי נאסר על הסעודים “כשומרי המסגדים הקדושים” למנוע מאזרחי מדינות – גם אם אין לסעודיה יחסים דיפלומטיים עמן, כמו עם ישראל - לעלות לרגל.



תרגיל נגד טרור


מקובל לקשר בין חג הקורבן לסיפור עקדת ישמעאל, המקביל לסיפור עקדת יצחק המופיע במקרא. שם החג, חג הקורבן, נובע גם הוא מהקשר לסיפור העקידה בקוראן ובמסורת המוסלמית. בקוראן מסופר כי הנביא אברהם, המאמין באלוהים, חלם חלום שבו הוא שוחט את בנו ומעלה אותו כקורבן לאלוהים. הוא סיפר לבנו על החלום, והבן השיב לאביו שעליו לראות בחלומו ציווי אלוהי ולהקריב אותו. הנביא אברהם מיהר להגשים את החלום שחלם, הלך להר ערפה - הר עשוי גרניט בגובה כ־70 מטרים מזרחית לעיר מכה - וביקש לשחוט את בנו כדי להוכיח את חוזק אמונתו באלוהים. אלוהים ראה זאת, ושלח לו כבש, שאותו שחט אברהם במקום את בנו.



צילום: רויטרס



בעיר הקדושה מכה נמצאת הכעבה, מבנה דמוי קובייה בגובה 15 מטרים, שלפי המסורת המוסלמית נבנתה על ידי אברהם אבינו וישמעאל בנו. בימים אלה מקיפים רבבות מוסלמים את הכעבה שבע פעמים, במה שמכונה “טוואף”. היום - 20 באוגוסט, יתקיים הטקס השנתי להחלפת הכיסוי של הכעבה; מדובר בכיסוי עשוי משי שחור ומעוטר בפסוקים מן הקוראן.



מכה נחשבת כולה לעיר קדושה, ולפיכך מי שאינו מוסלמי אינו רשאי כלל להיכנס אליה. עולי הרגל הנכנסים נדרשים לעשות זאת כשהם במצב של קדושה, המכונה “איחראם”, שבמסגרתו הם לובשים בגדים לבנים מיוחדים, הנשים מסירות את כיסוי הפנים, וכולם מתנזרים מפעילויות של חולין כדוגמת ריב, רכילות, ציד, גזיזת שיער וציפורניים. העלייה לרגל למכה אומנם מתרחשת לכל אורך השנה, אך היא מגיעה לשיאה לקראת חג הקורבן, שבמהלכו מבקרים בעיר 2 מיליון בני אדם בעת ובעונה אחת. גם השנה כבר הגיעו למכה שני מיליון עולי רגל מהעולם, בנוסף לרבע מיליון עולים לרגל מתוך ערב הסעודית עצמה.



לאחר כמה אסונות שהתרחשו בעלייה לרגל בעבר, ובהם רמיסתם של כ־2,200 עולים לרגל במהלך החג' השנתי במכה ב־2015 ומותם של מאות, גם השנה עושים בממלכה הכל על מנת לשמור על ביטחונם של העולים לרגל. בין היתר, הוקמה יחידה מיוחדת לשמירה על ביטחון החאג’ים. ביום שני שעבר נערך תרגיל צבאי בנוכחות שר הפנים האחראי על ועדת החאג’ העליונה, עבד אל־עזיז בן סעוד בן נאיף, שבמהלכו ערכו כוחות ביטחון החאג’ תרגיל נגד מתקפת טרור, וגם חילוץ מתוך אש.



בינתיים, משרד הבריאות הסעודי הודיע כי השנה לא התגלו מחלות זיהומיות בקרב העולים לרגל. “מצב החאג’ים בסדר גמור”, נאמר בהודעה של המשרד. “אנחנו יכולים לבשר כי מצב הבריאות שלהם הוא טוב”. כמו כן, במסגרת השינויים שנערכים מדי שנה כדי להיטיב עם העולים לרגל, החלו השנה הרשויות בממלכה להפעיל משפחתונים שבהם נקלטים פעוטות וילדים עד גיל 10, המאפשרים להוריהם למלא את המצווה בצורה הטובה ביותר.



יוצאים לנופש


גם במגזר הערבי בישראל נערכים לחג הקורבן. מוסא חסדייה, יו"ר משרד הפרסום "סקטורס אל־בוסתאני", מעריך שבחג זה ההוצאה למשקי הבית במגזר הערבי תעמוד על כמיליארד וחצי שקלים. גם הדרוזים והצ'רקסים חוגגים את חג הקורבן, שמאופיין באירוח או בביקור אצל קרובי משפחה ובהענקת מתנות, כמו גם ביציאה למסעדות, לקניונים ולאתרי טיולים שונים. כמו כן, לקראת החג נהוג לקנות בגדים חדשים לכל בני המשפחה.



לדברי חסדייה, 28% מהציבור הערבי יוצא לנופש בתקופה זו, כאשר היעדים הפופולריים לחופשה בחו"ל הם טורקיה, טאבה ושארם א־שייח, ירדן ומערב אירופה. תחום הפרסום נהנה בתקופה זו מעלייה בכמות הקמפיינים מכיוון שמדובר בתקופה שבה הצריכה במגזר מגיעה לשיאה. להערכת חסדייה, ההוצאות על פרסום לקראת החג, שאותן משקיעות חברות המזון ורשתות השיווק, האופנה, האלקטרוניקה והתיירות, יעמדו על 15־20 מיליון שקלים.