האיחוד האירופי צריך להאיץ את מאמציו להציל את הסכם הגרעין, כך אמר היום (שני) דובר משרד החוץ האיראני, על פי דיווח בטלוויזיה הממלכתית. "מדינות אירופה וחותמות נוספות על ההסכם (סין ורוסיה) מנסות להציל את ההסכם, אבל התהליך היה אטי. צריך להאיץ אותו", אמר בהראם קאסמי במסיבת העיתונאים השבועית שלו. "איראן מסתמכת על היכולות של עצמה על מנת להתגבר על הסנקציות האמריקאיות". 



רק אתמול אמר שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כי מדינות אירופה לא הראו עדיין מוכנות "לשלם את המחיר" של התנגדות לוושינגטון על מנת להציל את הסכם הגרעין. "למרות שהם המשיכו הלאה, אנו מאמינים כי אירופה לא מוכנה עדיין לשלם את המחיר", אמר זריף. "איראן תוכל להגיב לרצון הפוליטי של אירופה כאשר הוא ילווה בצעדים מעשיים", הוסיף.

כזכור, לאחר שהנשיא טראמפ הודיע על פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין, אמרו מדינות אירופה כי לא ילכו בעקבותיו וניסו מאז להצילו. איראן, מצדה, אמרה כי לא תהסס לפרוש גם היא מן ההסכם, אם מדינות אירופה לא יגרמו לה להישאר בו. מאז ניסו האירופים לשכנע את משטר האייתוללות להישאר בהסכם, משום שהוא הביא לחידוש היחסים הכלכליים עם טהרן הכניס הרבה כסף לחברות אירופיות.
 
לפני שבועיים נכנסו לתוקפן הסנקציות החדשות שהטילה ארה"ב על איראן בדגש על המסחר בזהב, היכולות לבצע רכישות בדולרים ותעשיית ההרכב, בעקבות הפרישה מן ההסכם. הצעד האמריקאי החריף את המשבר הכלכלי החמור ממילא ברפובליקה האסלאמית. באיחוד האירופי הגיבו להטלת הסנקציות האמריקאיות והזהיר וחברות אירופיות כי אם ישתפו פעולה עם המהלך האמריקאי הם ייענשו על ידי האיחוד.

בשבוע שעבר קרא שגריר ארצות הברית בבריטניה, וודי ג'ונסון, לבריטניה לעמוד לצד הנשיא טראמפ בהטלת הסנקציות המחודשת על איראן, או להסתכן ב"השלכות חמורות" על חברות מסחר בריטיות. השגריר ביקש מבריטניה שלא להצטרף לאיחוד האירופאי, המבקש לשמור על הסכם הגרעין המקורי שנחתם עם איראן, על אף שבשבוע שעבר הוציאו בריטניה, צרפת וגרמניה הודעה משותפת לפיה הסכם הגרעין עם איראן "פועל ומספק את מטרתו", וכי הם מצטערים מאוד על החזרת הסנקציות האמריקאיות. האיחוד האירופאי מנסה לנטרל את השפעתן של הסנקציות ולהגן על חברות הסוחרות עם איראן מלהיפגע על ידי ארה"ב. 
 
"זה הזמן לתקן את העסקה הפגומה מ-2015", כתב ג'ונסון בעיתון הטלגרף הבריטי. "אנו מבקשים מבריטניה לנצל את כוחה הדיפלומטי ואת השפעתה, ולהצטרף אלינו בזמן שאנו מובילים מאמץ עולמי להסכם אמיתי".