ארה"ב גירשה היום (שלישי) שומר נאצי במחנות ההשמדה במהלך השואה חזרה לגרמניה. אנשי ההגירה הגיעו לביתו של יאקיב פאליג' בקווינס שבניו יורק 14 שנים לאחר שבית משפט אמריקאי הורה על גירושו. "הנשיא טראמפ מברך על פעולותיו המקיפות של הממשל להרחקת פושע המלחמה מאדמות ארה"ב", מסר מזכיר העיתונות של הבית הלבן, "פאליג' שיקר על היותו נאצי ונשאר בארצות הברית במשך עשרות שנים. הרחקתו של פאליג' שולחת מסר חזק: ארצות הברית לא תסבול פושעים נאציים ומפירי זכויות אדם אחר. הם לא ימצאו מקלט בטוח על אדמת ארה"ב". הבית הלבן אמר כי גרמניה הסכימה לקבל את פאליג' לשטחה לאחר משא ומתן נרחב.



פאליג' בן ה-95 נחשב כמשתף הפעולה הנאצי האחרון שהתגורר בארצות הברית. הוא הגיע למדינה ב-1949 וקיבל אזרחות ב-1957. לאחר שנחשפו מעשיו בזמן המלחמה נשללה ממנו אזרחות ובית המשפט הורה על גירושו אך הצו לא בוצע במשך שנים בגלל שאף מדינה אחרת לא הסכימה לקחת אותו. בעבר גרמניה הצהירה כי לא תסכים לקבלו כיוון שלא היה אזרח גרמני. פאליג' נולד בפולין ושירת במחנה העבודה טרבניקי בפולין הכבושה. על פי מוזיאון השואה האמריקאי, בנובמבר 1943 נורו על ידי השומרים במחנה לפחות 6,000 יהודים ביום אחד.



גורמים שונים בניו יורק פעלו במשך השנים לגירושו של פאליג'. חבר בית הנבחרים במדינת ניו יורק, היהודי דב היקינד קיים מחאה מחוץ לביתו של פאליג' בניו יורק, כמו גם קבוצות יהודיות מקומיות אחרות.