הסנאטור ג'ון מקיין, שהלך לעולמו בגיל 81, כתב לפני מותו מסר אחרון לעם האמריקאי. במכתב, אותו הקריא היום (שני) יועצו ריק דיוויס, אמר מקיין כי הוא "חי ומת אמריקאי גאה", והביע תקווה כי המדינה תצא מהאתגרים האחרונים בפניהם היא ניצבת "חזקה יותר מאשר שהייתה".

"אל תתייאשו מהקשיים הנוכחיים שלנו", כתב הסנאטור והמועמד לנשיאות לשעבר. "אלא, תאמינו תמיד בהבטחה ובגדולה של אמריקה, כיוון ששום דבר אינו בלתי אפשרי כאן". 
מקיין, מחוקק נערץ מאריזונה, אשר שירת במלחמת ויאטנם, נכלא וסבל מעינויים אכזריים, נפטר ביום ראשון לאחר מאבק בסרטן המוח. מקיין הוא בין הבודדים מקרב הרפובליקנים שביקרו את דונלד טראמפ על הפרות בוטות של נורמות אמריקאיות, בעקבות הפרשיות האחרונות שנחשפו לגביו, ביניהן גם דמי השתיקה ששילם לכוכבות פורנו עמן קיים יחסי מין. 

גם במכתבו האחרון, נראה שמקיין לא חוסך ביקורת מטראמפ, במה שנראה כמו התייחסות לרטוריקה הלאומנית של הנשיא על הפיכתה של אמריקה ל"גדולה" ומאמציו לבנות חומה בגבול ארה"ב-מקסיקו. "אנחנו מחלישים את גדולתנו כאשר אנחנו מבלבלים בין הפטריוטיות שלנו לבין יריבויות שבטיות שזרעו טינה, שנאה ואלימות בכל פינות העולם", כתב מקיין, "אנו מחלישים אותה כאשר אנחנו מתחבאים מאחורי חומות, במקום לקרוע אותן, וכאשר אנו מפקפקים בכוחם של האידיאלים שלנו במקום להאמין בהם שיהיו הכוח הגדול לשינוי, כפי שהיו מאז ומעולם".

"לא להתייאש מהקשיים". מקיין. צילום: רויטרס
מקיין ביקש במכתבו כי "אהבתי לאמריקה תילקח בחשבון לטובה" כנגד טעויות שעשה בחייו. בסיום המכתב, כתב מקיין כי "אמריקאים לעולם לא מתייאשים. אנחנו אף פעם לא נכנעים. אנחנו אף פעם לא מתחבאים מההיסטוריה, אנחנו עושים היסטוריה. היו שלום, אמריקאים יקרים. אלוהים יברך אתכם, אלוהים יברך את אמריקה".

בתוך כך, טראמפ, שהיה נתון מאז מותו של הסנאטור ללחץ פוליטי לכבד את זכרו של מקיין המנוח, אמר היום כי הוא מכבד את שירותו הצבאי עבור האומה והודיע על הורדת דגלי ארה"ב לחצי התורן לכבודו עד הלווייתו. "למרות חילוקי הדעות שלנו על מדיניות ופוליטיקה, אני מכבד את שירותו של הסנאטור מקיין למען ארצנו". כזכור, הנשיא האמריקאי לעג למקיין שנהג לבקר אותו על סגנונו ועל מעשיו, ובין היתר חיקה את נכותו של הסנאטור, ממנה סבל בעקבות שירותו הצבאי במלחמת ויאטנם.