התובעים הבריטים בפרשת ניסיון הרצח של המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה מסרו היום (רביעי) כי יש בידיהם ראיות מספיקות להעמיד לדין שני אזרחים רוסים בחשד לביצוע המעשה בחודש מרץ האחרון. התובעים מסרו כי כנגד השניים, אלכסנדר פטרוב ורוסלאן בושירוב, הוצא צו מעצר אירופאי.

"לא נפנה לרוסיה בבקשה להסגיר את שני האנשים האלו, כיוון שהחוקה הרוסית אינה מתירה הסגרה של האזרחים שלה", אמרה סו המינג, מנהלת התביעה בבריטניה. יש לציין שלפני כחודש פורסם בבריטניה כי התובעים השלימו את ניסוח בקשת ההסגרה מרוסיה והם מוכנים להגשתה בקרוב.

החשודים עומדים בפני אישור על קשירת קשר לרצח של סקריפל, שימוש והחזקה של גז העצבים הרעיל נוביצ'וק בניגוד לחוק נשק כימי וגרימת נזק גופני חמור עם כוונה. "הראיות מספקות סיכוי ריאלי להרשעה, וזה בבירור האינטרס הציבורי להעמיד לדין את פטרוב ובושירוב, שהם אזרחים רוסים", אמרה המינג.
 
ראש ממשלת בריטיניה תרזה מיי: "צדקנו כשאמרנו במרץ שרוסיה היא האחראית להרעלה בסליסבורי". מיי מסרה, בהתבססות על גורמי מודיעין, כי שני החשודים הם קציני מודיעין בצבא הרוסי. מיי אמרה כי שאם החשודים איי פעם ייצאו מרוסיה, בריטניה תשים את ידיה עליהם ותעמיד אותם למשפט צדק. 
 
לדבריה, "אנו נלחץ לרשימת סנקציות חדשה נגד המשטר הרוסי. ביחד עם בנות הברית שלנו, אנחנו נפתח טווח רחב של כלים על מנת להדוף את האיום מצד רוסיה. אין לנו כל מאבק עם האזרחים ברוסיה אלא עם המשטר". 

אלכסנדר פטרוב ורוסלאן בושירוב ברכבת בסליסבורי. צילום מצלמות אבטחה


לדבריי ניל בסו, ראש המלחמה בטרור במשטרה הבריטית, שני החשודים חיו בבריטניה תחת שמות מזויפים, אולם החזיקו בדרכונים רוסיים אמיתיים. באסו אמר כי סימנים של גז הנוביצ'וק, שהוא גז עצבים שפתחו הסובייטים בשנות השבעים והשמונים, נמצאו בחדר המלון בו שהו השניים. הוא הוסיף כי הם הגיעו לבריטניה ב-2 למרץ, ועזבו יומיים בלבד לאחר מכן, ב-4 למרץ. 

אלכסנדר פטרוב ורוסלאן בושירוב. הגיעו ב-2 למרץ ועזבו יומיים לאחר מכן


ברוסיה, מנגד, ממשיכים להכחיש מעורבות בהרעלה, ומשרד החוץ הרוסי קרא ללונדון לשתף פעולה עם רוסיה בחקירת המקרה. לדבריהם, "השמות שנחשפו על ידי בריטניה בהקשר להרעלתם של סקריפל, לא קשורים אלינו בשום צורה. חקירה מסוג זה דורש שיתוף פעולה קרוב וניתוח זהיר". אל ההכחשה הצטרף גם שליח רוסיה לארגון למניעת הפצת נשק כימי, שאמר כי למוסקבה אין כל קשר להרעלתו של סקריפל. 

סרגיי סקריפל. צילום: פייסבוק


כזכור, סרגיי סקריפל ובתו יוליה הורעלו על ספסל בעיר האנגלית סליסבורי בתחילת חודש מרץ השנה. הם אושפזו במצב אנוש בבית החולים בעיר, ובחקירת המשטרה אושר כי הם נחשפו למעשה לגז עצבים. יחד עמם טופלו גם אנשים נוספים שנחשפו לגז הרעיל, ביניהם השוטר שהגיע לזירה ראשון. 
 
כחודש לאחר הפגיעה, פרסמה יוליה הודעה על התאוששותה, ובהמשך נודע גם על שיפור במצבו של סרגיי, שבסופו של דבר שוחרר מבית החולים בחודש מאי האחרון. הפרשה גרמה למשבר חריף ביחסים בין בריטניה ורוסיה, שכלל האשמות ואיומים הדדיים. רוסיה מצידה, מכחישה כל קשר למעורבות, אך למרות זאת בריטניה גירשה 23 דיפלומטים רוסים משטחה. בתגובה לכך, רוסיה גירשה אף היא 23 דיפלומטים בריטים וסגרה את הקונסוליה הבריטית בסנט פטרסבורג. 

יוליה סקריפל. צילום: פייסבוק
 
לאחר מכן, ארה"ב, ביחד עם 14 מדינות נוספות, הודיעה על גירוש דיפלומטים רוסים משטחה, וגם בפעם הזו רוסיה הגיבה בגירוש מקביל של דיפלומטים מערבים. למרות הצעדים החריפים, לפני כחודשיים, במהלך משחקי המונדיאל, דווח על שני בני אדם נוספים שנחשפו לגז הנוביצ'וק לאחר שנמצאו מחוסרי הכרה בדירתם. הממשל הרוסי דחה את האשמות וטען כי זה יהיה טיפשי לבצע מתקפה שכזו בזמן אירוח משחקי הגביע העולמי.