חילות האוויר של סוריה ורוסיה תקפו היום (שישי) מטרות של המורדין באידליב, בצפון מערב המדינה, זאת על רקע הפגישה המשולשת הנערכת כעת בטהרן בין נשיאי איראן, רוסיה וטורקיה, שלוש המדינות העיקריות שמחזיקות כוחות במדינה המשוסעת. מטרת ההתכנסות של חסן רוחאני, ולדימיר פוטין ורג'פ טאיפ ארדואן היא לדון בעתיד סוריה לאחר כיבוש אידליב, שנחשב למעוז האחרון שעומד בפני משטר אסד בדרך לשליטה מלאה במדינה.



נשיא איראן, חסן רוחאני, שארצו עומדת בפני דרישות שתעזוב את סוריה, מתח ביקורת על הנוכחות האמריקאית בה ואמר שהיא צריכה להסתיים. עוד הוא אמר כי המתקפה באידליב לא צריכה להביא לפגיעה באזרחים, אך הבהיר, שהקרב עם המורדים יימשך עד שכולם שהם ייצאו מסוריה. הנשיא האיראני הזכיר גם את ישראל כשאמר כי היא וארצות הברית לא ישיגו את מטרותיהן על ידי חימוש המורדים.



ארדואן אמר כי המצב באידליב הגיע למקום מאוד מסוכן ומתקפה עלולה להיגמר בטבח. הוא הזהיר כי במקרה של תקיפה מיליוני בני אדם ינועו לעבר הגבול הטורקי והבהיר: "טורקיה כבר לא יכולה לקלוט פליטים נוספים". לדבריו, "אנחנו צריכים למצוא פתרון רציונלי לאידליב, שייתן מענה לדאגות כל הצדדים". ההבנות שנגיע אליהן ישפיעו על שיתוף הפעולה שלנו בסוריה". 



גם הנשיא הטורקי מתח ביקורת על ארצות הברית, ואמר כי ארצו מאוד מוטרדת מהתמיכה האמריקאית בארגוני טרור בסוריה: "היא מנסה להפוך את הנוכחות שלהם לאורך נהר הפרת לקבועה". עוד אמר ארדואן, כי טורקיה נחושה לשמור על נוכחותה באזור. 



הקהילה הבינלאומית כבר הזהירה שאם המתקפה תצא לפועל יש חשש גדול למשבר הומניטארי באידליב. הנשיא טראמפ הזהיר את רוסיה ואיראן כשאמר שהן יעשו טעות הומניטארית גדולה אם ייקחו חלק בטרגדיה הפוטנציאלית הזאת. "מאות אלפים עלולים למות. אל תתנו לזה לקרות", צייץ הנשיא. יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל ג'וזף דנפורד, הזהיר אתמול כי מתקפה סורית נרחבת על מעוז המורדים באידליב תוביל לאסון הומניטארי. במקום זאת, הוא המליץ על מבצעים נקודתיים נגד המורדים. "אם יהיו מבצעים צבאיים גדולים, אנו יכולים לצפות לאסון הומניטרי, ואני חושב שכולנו רוצים להימנע מכך", אמר דנפורד לעיתונאים במהלך ביקור באתונה.


ארה"ב מזהירה מנשק כימי

ארצות הברית הזהירה היום שמשטר אסד מכין נשק כימי לשימוש במהלך המתקפה באידליב. השליח האמריקאי לסוריה, ג'ים ג'פרי, אמר כי יש לכך הרבה ראיות: "אני מאוד בטוח שיש לנו בסיס איתן לאזהרות האלו. אנחנו מתנגדים לכל מתקפה משום שהיא הסלמה מסוכנת". לדבריו,  מתקפה רוסית באידליב ושימוש בנשק כימי יביאו לזרימה גדולה של פליטים שיעברו לטורקיה או לחלקים בסוריה הנמצאים בשליטת אנקרה. 

ג'פרי גם אמר כי ארצות הברית לא מתכוונת לצאת מסוריה בקרוב. "הממשל האמריקאי יישאר בסוריה עד שארגון המדינה האסלאמית יובס, ואיראן תצא מהמדינה" אמר השליח, והוסיף כי הגיע הזמן ליוזמה דיפלומטית רחבה על מנת לסיים את מלחמת האזרחים בת שבע השנים במדינה המשוסעת. 
 
ג'פרי, שמונה בחודש שעבר ליועצו המיוחד של מזכיר המדינה מייק פומפאו לענייני סוריה, אמר כי לנשיא אסד אין עתיד בשלטון. עם זאת הוא הבהיר כי "זה לא תפקידה של וושינגטון להיפטר ממנו" וכי היא תפעל עם רוסיה על תקופת מעבר פוליטית. "נכון לעכשיו, ממשלת סוריה היא גופה שיושבת בהריסות עם רק חצי משטח המדינה תחת שליטת המשטר, וגם זה רק ביום טוב", הוסיף ג'פרי.