נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, תקף את הנשיא דונלד טראמפ ואת הרפובליקנים בחריפות הערב (שישי), וקרא לדמוקרטים להשיב את תחושת השפיות לפוליטיקה באמצעות הצבעה בבחירות לסנאט ולבית הנבחרים בנובמבר. אובמה אמר את הדברים במהלך נאום באוניברסיטת אילינוי, שבה קיבל פרס על אתיקה בממשלה.

בהתקפה חריפה על יורשו ובנאומו הפוליטי הראשון מאז עזב את כותלי הבית הלבן, אמר אובמה כי האמריקאים חיים בעידן מסוכן וכי הרפובליקנים גרמו למצב בו ארה"ב חיה בדמוקרטיה מאיימת ולא בריאה אחרי שחילקו את המדינה. "בעוד חודשיים יש לנו הזדמנות להחזיר קצת דמיון לפוליטיקה שלנו", אמר אובמה בנאומו.

הנשיא לשעבר הדגיש כי "טראמפ הוא סימפטום של התופעה ולא הגורם לה, אלא רק מפיק תועלת מטינה שפוליטיקאים אחרים מנפחים כבר שנים". אובמה הוסיף כי "פנייה לשבט, פנייה לפחד, הסתת קבוצות זו נגד זו, אמירות שלפיהן הסדר והביטחון יחזרו ללא אלה שלא דומים לנו, או שלא נשמעים כמונו, או שלא מתפללים כמונו – זה ספר ישן, זו תקופה עתיקה".

דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס


שני הצדדים, הרפובליקנים והדמוקרטים דוחקים בתומכיהם להגיע לקלפיות לקראת הבחירות לסנאט ולבית הנבחרים ב- 6 בנובמבר. הדמוקרטים יצטרכו להשיג 23 מושבים בבית הנבחרים ושני מושבים בסנאט כדי לזכות ברוב בקונגרס.
 
אובמה, ששמר על פרופיל נמוך יחסית מאז עזיבתו את הבית הלבן  בינואר 2017, האשים את הדמוקרטים בכך שהם אינם מוכנים להגן על הדמוקרטיה: "בסופו של דבר, האיום על הדמוקרטיה שלנו לא מגיע רק מדונלד טראמפ או מהרפובליקנים בקונגרס", האיום הגדול ביותר על הדמוקרטיה שלנו הוא אדישות, ​​האיום הגדול ביותר על הדמוקרטיה שלנו הוא ציניות".
 
טראמפ דחה את דבריו של אובמה: "אני מצטער, התבוננתי בו אבל נרדמתי, הוא יכול לגרום לך להירדם בקלות". עד כה נמנע כאמור אובמה מלהתייחס בפומבי לביקורת על יורשו, אם כי בשבוע שעבר הוא נראה כמי שמזכיר את טראמפ, בלי לנקוב בשמו, בהספד לסנטור הרפובליקאי המנוח ג'ון מקיין.