הקלפיות נפתחו הבוקר (ראשון) בשבדיה במערכת בחירות שהתרכזה בעיקר בסוגיות ההגירה והפשיעה. מפלגת הימין "הדמוקרטים השבדים" צפויה להשיג את תוצאותיה הטובות ביותר עד כה עם 17 אחוזים מהקולות. סקרים מסוימים אף חוזים למפלגה 25 אחוזים מהקולות, מה שיהפוך אותה לגדולה ביותר בפרלמנט. עם זאת, המפלגות הגדולות שללו עד כה הקמת קואליציה עם "הדמוקרטים", שמתנגדים להגירה ולאיחוד האירופי.

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן צפויה לפי הסקרים להיות המפלגה הגדולה ביותר, אך התמיכה בה צפויה לרדת משמעותית. גוש המרכז-שמאל שכולל את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית צפוי לזכות ב-40 אחוזים, מעט יותר מגוש המרכז-ימין.   
מנהיג "הדמוקרטים השבדים", ג'ימי אקסון, אמר בעצרת הבחירות האחרונה שלו בעיר מאלמו כי הוא אופטימי ומשוכנע כי מפלגתו תשחק תפקיד מכריע בקביעת ראש הממשלה הבא. אקסון אמר לקהל כי הוא יעבוד על מנת להפחית את ההגירה לאזור החוף, אליו הגיעו 163 אלף בני אדם מסוריה וממדינות אחרות ב-2015. 
"הגיע הזמן להתמקד בביטוח הבריאות וחשוב לוודא כי במקום גל מאסיבי של מהגרים, נבטיח כי אף אחד בשבדיה לא ימות בגלל שאי אפשר לתת לו ביטוח בריאות. הגיע הזמן לתעדף את העניים והקשישים על מבקשי המקלט בשבדיה", אמר אקסון. 


 מנהיג "הדמוקרטים השבדים" ג'ימי אקסון. צילום: רויטרס
מנהיג "הדמוקרטים השבדים" ג'ימי אקסון. צילום: רויטרס

 
ראש עיריית מאלמו קתרין סטרנפלדט, חברת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של ראש הממשלה לופבן, אמרה כי היא רוצה להתמקד בסוגיות הרווחה והחינוך, אך הודתה: "אך מצד שני, הדיון התמקד מאוד בפשיעה, אלימות והגירה. ועלינו לדבר על הפתרונות שלנו כשזה נוגע לדברים שאנשים באמת חוששים לגביהם".

מהגרים רבים במדינה חיים בקהילות סגורות, לא לומדים את השפה השבדית וניצבים בפני אפשרויות מוגבלות. צעירים רבים פונים לפשע, ואירועי ירי ואלימות כנופיות הפכו לבעיות הולכות וגוברות עבור המשטרה השבדית. "זה אתגר שכל החברה חייבת לעבוד על מנת לשנות", אמר לרשת סקיי ניוז פרדריק בראט, דובר משטרת מאלמו. 
"האנשים שמעורבים במקרי הירי הם גברים צעירים שגרים באזורים מיוחדים, ובאזורים האלה יש רמות גבוהות של מהגרים. ולעתים קרובות אלה קבוצות שנפרדות מהחברה וסובלות ממחסור בחינוך ואולי גם ממחסור בכסף. אז בקבוצות האלה ראינו עלייה באלימות", הוסיף בראט.

 ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן. צילום: רויטרס
ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן. צילום: רויטרס