נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (רביעי) כי קוריאה הצפונית עשתה צעדים רבים לקראת פירוק חצי האי הקוריאני מגרעין, אך וושינגטון לא מגיבה והציגה דרישות אינסופיות לפירוק מוחלט במקום זאת. במהלך כנס כלכלי בוולדיווסטוק שברוסיה ציין כי פיונגיאנג ציפתה לתגובה אמריקאית לאחר הצעדים החיוביים שעשתה. עוד הבהיר, כי קים יכול להגיע לביקור ברוסיה בכל זמן שירצה.
עוד הוסיף כי חשוב שקוריאה הצפונית תקבל ערבויות מהקהילה הבינלאומית לביטחונה. בכנס השתתף גם ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שציין כי הוא מעוניין להיפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. "דונלד טראמפ ביצע מעשה אמיץ כשקיים פסגה עם קים ואמר כי יש לו תקוות גדולות בנוגע לפסגה קוריאנית בפיונגיאנג", הוסיף.

עוד אמר פוטין בדבריו, כי רוסיה יודעת את זהותם האמיתית של שני האנשים שהואשמו על ידי בריטניה בהרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל ובתו יוליה לפני כחצי שנה.
בנושא אחר, בזמן שמנהיגי רוסיה ויפן ישבו זה לצד זה, ציין פוטין כי הוא מעוניין לחתום עם אבה הסכם שלום עד לסוף השנה. המדינות נמצאות בסכסוך בנוגע לשורה של איים באוקיינוס השקט שלא הסתיים רשמית מאז מלחמת העולם השנייה.

פוטין ואבה. צילום: רויטרס

 

"רעיון צץ במוחי ברגע זה", הצהיר הנשיא הרוסי כשאבה לצדו, "בוא נחתום על הסכם שלום לפני סיומה של שנה זו". אבה לא הגיב להצעה. 

כזכור, הבית הלבן אישר השבוע כי החלו הכנות לקראת פגישה שנייה בין הנשיא דונלד טראמפ לבין שליט קוריאה הצפונית קים ג’ונג־און. זאת, על אף חוסר ההתקדמות בתוכנית פירוק הגרעין של פיונגיאנג וימים ספורים אחרי שהצפון קוריאנים קיימו מצעד צבאי ענק. דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס סיפרה שלשום לעיתונאים כי טראמפ קיבל “מכתב חם מאוד וחיובי מאוד” מקים, שבו המנהיג הצפון קוריאני הביע את רצונו בפגישה נוספת עם הנשיא. “המטרה העיקרית של המכתב הייתה לבקש ולקבוע תאריך לעוד פגישה, ואנחנו פתוחים לכך וכבר התחלנו בתהליך של התיאום”, אמרה.
 
הצפון קוריאנים עדיין לא התקדמו משמעותית לעבר פירוז גרעיני מאז הפסגה ההיסטורית בסינגפור ביוני האחרון ואף סירבו עד כה להיענות לדרישה האמריקאית להציג לוח זמנים מפורט לפירוז. עם זאת, סנדרס ציינה כי המכתב מעיד שטראמפ “השיג הצלחה אדירה במדיניות שלו”, בין השאר בשל הפסקת שיגורי הטילים והניסויים הגרעיניים.
 
היועץ לביטחון לאומי ג’ון בולטון ציין כי האפשרות לפגישה נוספת בין המנהיגים עדיין קיימת, אך הדגיש כי הכדור נמצא במגרש הצפון קוריאני. “הנשיא טראמפ לא יכול לגרום לצפון קוריאנים לצעוד דרך הדלת שהוא פתח”, אמר. “הם אלה שצריכים לנקוט צעדים לפירוז גרעיני, ואנחנו מחכים לזה”.
ביום ראשון קיימו הצפון קוריאנים מצעד צבאי גדול בפיונגיאנג כחלק מהחגיגות לציון 70 שנה להקמתה של הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה, בנוכחותו של קים ואורחים בכירים מסין, רוסיה, איראן, ונצואלה ומדינות נוספות.
 
אף שבדרך כלל המצעד נועד להפגין את עוצמתה הצבאית של המדינה, הפעם לא נראו בו טילים בין־יבשתיים שיכולים לפגוע בארה”ב או טילים לטווח בינוני שמסוגלים לפגוע ביפן או בבסיס האמריקאי בגואם. עם זאת, על חלק מהטנקים הופיעו כתובות דוגמת “להרוס את התוקפנים האמריקאים האימפריאליסטים!”.
 
טראמפ לא הסתיר את שביעות רצונו על כך שלא הוצגו טילים גרעיניים. “זו הצהרה גדולה וחיובית מאוד מצד קוריאה הצפונית”, צייץ. “תודה לך היו”ר קים. אנחנו נוכיח לכולם שהם טועים! אין דבר טוב יותר מאשר דיאלוג בין שני אנשים שמחבבים זה את זה! המצב טוב בהרבה מכפי שהיה לפני שנכנסתי לתפקיד”.
 
בתוך כך, העיתונאי בוב וודוורד טען בספרו החדש “פחד” כי ציוץ שטראמפ עמד לשלוח בשנה שעברה, בעיצומו של העימות הגרעיני מול הצפון קוריאנים, עורר את חששם של בכירי הפנטגון, משום שהוא היה עלול להוביל לעימות ישיר בין המדינות. בראיון לרשת CBS סיפר וודוורד כי טראמפ רצה לצייץ “אנחנו עומדים להוציא את כל בני המשפחות של 28 אלף החיילים המוצבים בקוריאה הדרומית”. אך הציוץ לא נשלח, אחרי שבמשרד ההגנה קיבלו מסר מפיונגיאנג כי מהלך כזה יפורש כסימן לכך שהאמריקאים מתכוננים להתקפה בטווח הזמן המיידי.