בצל המאמר נגד נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שפורסם על ידי בכיר אנונימי ב"ניו יורק טיימס", ועל רקע פרסום הספר "פחד: טראמפ בבית הלבן", שוחחו הבוקר (חמישי) חברי הקבינט של 103fm עם פרופסור איתן גלבוע, מומחה לארה"ב מאוניברסיטת בר אילן. גלבוע התייחס לקולות הנשמעים מאחורי הקלעים בבית הלבן, והסביר כי "מה שטראמפ עושה אלו דברים שלא היו מעולם בהיסטוריה".



"נכתבו על הנשיא מאות מאמרים מאז כניסתו לתפקיד", הסביר גלבוע בפתח דבריו. "לא היה נשיא שנכתב עליו כל כך הרבה בתקופה כל כך קצרה. הוא בקושי שנה וחודשיים בבית הלבן, ועולה תמונה שהנשיא לא מתפקד, למרות שהממשל והבית הלבן כן מתפקדים".



לדבריו, "יש כמה גורמים שלא נאמנים לו ועושים מה שהם רוצים. כותב הספר כינה את ההתרחשות בבית הלבן כהתמוטטות עצבים. הוא בחר לקרוא לספרו 'פחד', מתוך כוונה לומר שהדברים שהנשיא עושה הם מסוכנים. אחת הטענות המרכזיות בספר שהוא, כמפקד עליון בארצות הברית, לא מסוגל לנהל את מערכת הביטחון. מהספר עולה שטראמפ עושה גם כמה מהלכים נכונים כשהוא שוחט כמה פרות קדושות, בעיקר בענייני החוץ והביטחון, בסכסוך הישראלי-פלסטיני ובקוריאה הצפונית. נראה, על פניו, שמישהו עומד לעשות סדר בדברים שבמשך הרבה שנים לא קרה בהם כלום. הבעיה היא הדרך וחוסר המחשבה האסטרטגית. טראמפ זורק לאוויר הצעה שתחילה נראית טוב, אך מכיוון שהוא אינו חושב כמה צעדים קדימה ויועציו לא חושבים כמוהו - זה מתערער ונשבר".



"בוב וודוורד המציא שיטה", הוסיף החוקר, "הוא ערך ראיונות עם מאות אנשים שעובדים בתוך המערכת. כך עשה גם כשחשף את פרשת ווטרגייט. הוא מבטיח לאנשיו אנונימיות ושומר עליה. בשיטה הזו האמינות אינה רק של העיתונאי, אלא גם של האנשים המעבירים לו את האינפורמציה".



 


כשנשאל אם הספר ישנה בצורה כלשהי את דעת הקהל כלפיו, השיב: "לבייס שלו זה לא משנה, הוא לא קורא את המאמרים והספרים עליו וגם לא מאמין להם. בדומה לאפקט הליכוד, ציבור רב אולי לא אוהב את נתניהו אבל מצביע לו בגלל החשש ממי שעומד בצד השני. סקר שהתפרסם אתמול ובחן את מידת האמון של הציבור בכלי התקשורת הראה ש-75% מהמצביעים הרפובליקנים לא מאמינים לדברים המתפרסמים בתקשורת. כשטראמפ אומר שהכל זה 'פייק ניוז' הוא מנצל את התחושה שהתקשורת לא מפרסמת דברי אמת, ורוכב על הנושא הזה, תוך שהוא מעמיק את אי האמון בה".

עם זאת, ציין כי "יש שליש שמעריך את התפקוד של טראמפ כטוב, יש שליש של הדמוקרטים הליברלים שתמיד יתקפו את טראמפ, ויש שליש נוסף באמצע. בשישה בנובמבר יתקיימו הבחירות לקונגרס. הבחירות לבית הנבחרים הן הכי חשובות, ולא לסנאט, מכיוון שאם הדמוקרטים יצליחו להשתלט על בית הנבחרים תהיה להם את היכולת לנסות ולהדיח את טראמפ. כל מי שאומר שהוא יודע מה יקרה בשישה בנובמבר לא יודע על מה הוא מדבר. אי אפשר לדעת. אני יודע דבר אחד והוא שהדמוקרטים מנסים להביא את האנשים לקלפיות ואי אפשר לדעת מה יקרה".