אילן בן-דב, שגריר ישראל בשוודיה, מתח היום (חמישי) ביקורת על בית המשפט השוודי לערעורים וטען כי המוסד השיפוטי מתרץ תירוצים ומעניק לגיטימציה לאנטישמיות, זאת בעקבות החלטתו להפוך את ההחלטה לתת צו גירוש פלסטיני ולהחזירו לרשות הפלסטינית.



הפלסטיני שהועמד לדין לאחר שהורשע בתקיפת בית כנסת בגוטבורג בשנת 2017 נידון לשנתיים בכלא בשוודיה ולאחר מכן לגירוש מיידי לשטחי הרשות הפלסטינית. התקיפה, שהתרחשה במהלך חגיגה לבני נוער של הקהילה היהודית המקומית, בוצעה על-ידי תריסר אנשים שזרקו בקבוקי תבערה, שלושה מהם הורשעו. 



בשעה שהגיע מועד הגירוש, קבע בית המשפט כי "זכויות היסוד של האיש יפגעו אם יגורש בחזרה לאדמת פלסטין". בית המשפט הפך את ההחלטה של בית המשפט בערכאה הנמוכה יותר, וקבע כי "מדינת ישראל מהווה איום על ביטחונו של האיש".



"ישראל היא מדינה דמוקרטית המבוססת על שלטון החוק", כתב בן-דב בעמוד הפייסבוק שלו. "אנחנו מודאגים מאוד מהפסיקה הפושעת והפוליטית של בית המשפט המעניק לגיטימציה לפעולותיו של אנטישמי אלים על ידי הקביעה כי עוינותו אינה כלפי יהודים בכלל, אלא בשל יחסו הנקמני לישראל", סיכם בן-דב.



בחודש יולי האחרון, אירעו מספר תקריות אנטישמיות במדינה, לאחר שארגונים פלסטיניים ניסו להשתלט על דוכן ישראלי שהוקם בפסטיבל פוליטי בשטוקהולם, לחטוף ממנו את דגלי ישראל ולהשמידם.



יום לאחר מכן, נרשם עימות בפסטיבל בין ארגון ה- Nordic Resistance Movement הניאו-נאצי לבין יושבי מאהל תומכי ישראל ובמהלכו נפצעה באורח קל כריסטינה טולדנו ,יהודיה ששהתה במאהל. במהלך העימות התלהטו הרוחות עד אשר סטפן לורנזו, פעיל מרכזי זעק בעמוד הפייסבוק שלו "אנחנו מותקפים" וקרא לעזרה. המשטרה הגיעה למקום וסיימה את העימות שיכול היה להסתיים עם תוצאות קשות יותר.



חברי הארגון הנאו-נאצי לפני שהתקיפו את כריסטינה טולדנו. צילום: מיכל כהן
חברי הארגון הנאו-נאצי לפני שהתקיפו את כריסטינה טולדנו. צילום: מיכל כהן



שרת החוץ של שוודיה, מרגוט וולסטרום, צייצה אז בטוויטר בעקבות האירועים, כי שוודיה מגנה את פעולות האלימות בפסטיבל וכי לארגון הניאונאצי אין מקום בדמוקרטיה השוודית.



עוד לפני כן, ביוני האחרון, פורסם כי פעילות האיגוד היהודי בחלק הצפוני ביותר של שוודיה, נסגר עקב איומים מתמשכים מקבוצות ניאו נאציות. באפריל 2017 הודבקו כרזות אנטישמיות בצפון המדינה וחברים באיגוד היהודי אף ספגו איומים אישיים על חייהם. האיומים הגיעו מתנועה ניאו נאצית אשר הולכת וגדלה בשנים האחרונות ומאוד פעילה בצפון שוודיה.



קרין סלוברג, חברת המפלגה הליברלית בשוודיה אשר עמדה בראש האיגוד, אמרה לעיתון שפרסם את הידיעה כי זהו יום עצוב, וכי מדובר באירוע שמתמשך מזה מספר שנים. "במובן מסוים אנחנו חשים אבודים לנוכח האיומים המתמשכים המגיעים מקבוצות ניאו נאציות", אמרה. בתגובה לסגירתו של האיגוד הודו כל האיגודים היהודים בשוודיה לסולברג על הפעילות המבורכת שעשתה באזור מאז 2010.



כמו כן, לפני פחות משנה ערך הארגון הפרו-פלסטיני "המרכז הפלסטיני-שוודי" מספר הפגנות אנטי ישראליות בעיר הלסינגבורג, במהלך המתיחות ששררה סביב הר הבית בירושלים. לפחות אחת מההפגנות נשאה אופי אנטישמי כולל כינוי היהודים "בני הקופים והחזירים". סרטוני וידאו מהאירוע הפכו לוויראלים ברשתות החברתיות.