ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי על פי גורמים רשמיים בבית הלבן ומחוצה לו, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוקל לפטר את שר ההגנה והגנרל לשעבר ג'יימס מאטיס לאחר בחירות אמצע הקדנציה לסנאט ולבית הנבחרים בנובמבר, בהן ייקבע איזו מפלגה תשלוט בקונגרס.

הגורמים סיפרו כי טראמפ מעוניין למנות מישהו שיזדהה יותר עם השקפתו ועמדותיו המדיניות, אדם שיהיה דומה למזכיר המדינה מייק פומפאו, שיש לו חזון משותף ודומה לשל טראמפ בסוגיות בוערות כמו קוריאה הצפונית ואיראן.

עוד נאמר בדיווח, כי "מאטיס החל להטיל ספק באפקטיביות של החלטת הנשיא לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן, שנעשתה בניגוד לעצתו, וכי הוא אמר לעוזריו שהוא עדיין לא רואה כל שינוי בהתנהלותה של איראן מאז שטראמפ פרש מן ההסכם".

שני אירועים משמעותיים הובילו לכך שטראמפ החליט למצוא מועמד אחר לתפקיד שר ההגנה: הראשון הוא פרסום ספרו של העיתונאי בוב וודוורד בתחילת החודש בו מובאים ציטוטים של מאטיס שבין היתר מכנה את הנשיא האמריקאי "ילד בן 12'", והשני הוא טור הדעה האנונימי של בכיר בממשלו של טראמפ שפורסם ב"ניו יורק טיימס" לפני עשרה ימים ובו סיפר הבכיר כי הוא וגורמים נוספים פועלים לסכל את תוכניותיו של טראמפ ואת האג'נדה שלו מבין כתלי הבית הלבן: "אני חלק מקבוצת התנגדות שקטה בתוך הממשל. נשבענו לעשות כל שביכולתנו כדי לשמור על המוסדות הדמוקרטיים שלנו, תוך סיכול הדחפים המוטעים של הנשיא. נעשה את זה עד שיצא מתפקידו", כתב.

עוד נאמר בדיווח, כי בראשית כהונתו של טראמפ, נהגו הוא ומאטיס לסעוד יחדיו ארוחות באגף המגורים בבית הלבן, אולם הם אינם עושים זאת עוד. הגורמים שצוטטו ב"ניו יורק טיימס" סיפרו כי טראמפ חושד שמאטיס מזדהה עם השקפותיה של המפלגה הדמוקרטית וכי לא מוצאת חן בעיניו העובדה כי למאטיס דיעות שונות משלו במגוון נושאים, מה שמוביל לניסיונות מצידו לשנות את החלטותיו של הנשיא בנושאים שונים, כשהאחרון שבהם הוא יישום האיסור על גיוס טרנסג'נדרים לצבא האמריקאי.