נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הודיעו הערב (שני) כי הושג הסכם להקמת אזור מפורז בין כוחות המשטר לבין ארגוני המורדים בחבל אידליב שבסוריה. נשיא רוסיה אמר כי נשק כבד יוסג מהחבל בצפון מערב סוריה, וכי קבוצות מורדים "קיצוניות", בהן ג'בחת אל-נוסרה, ייסוגו מהאזור המפורז. פוטין הוסיף כי האזור יפוטרל על ידי כוחות צבא רוסיים וטורקיים, על מנת לוודא שהוא יכובד.

הנשיא הרוסי אמר כי המשטר הסורי תומך בהסכם החדש, וכי אזור החיץ באידליב ייכנס לתוקף עד ה-15 באוקטובר, והוא יהיה ברוחב של 15 עד 20 ק"מ. נשיא טורקיה ארדואן אישר את הדברים ואמר כי הסיורים בחבל יתבצעו בצורה מתואמת בין אנקרה למוסקבה. 



הנשיא הטורקי הוסיף כי האיום על אנקרה נובע מהכוחות הכורדים בסוריה ולא מהמורדים באידליב. שר ההגנה הרוסי, סרגיי שוייגו, אמר כי "לא יהיה מבצע צבאי באידליב" מטעם כוחות המשטר הסורי ובעלי בריתו, כך דווח בסוכנות הידיעות אינטרפאקס.  



צבא סוריה. צילום: רויטרס
צבא סוריה. צילום: רויטרס



כזכור, טורקיה טענה בשבוע שעבר כי החבל נמצא על סף משבר חדש, כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות אנאדולו. שר ההגנה הטורקי, נורטין קאניקלי, אמר כי כל מבצע צבאי בחבל הסורי שבשליטת המורדים יביא את האזור לאסון. הוא הוסיף כי אנקרה פועלת יחד עם רוסיה ואיראן על מנת למנוע את הטרגדיה ההומניטרית בחבל.



קודם לכן טענה האופוזיציה הסורית כי טורקיה האיצה את משלוחי הנשק שלה למורדים הסורים, כדי לסייע להם לקראת המתקפה הצפויה באידליב, על גורמים בקרב האופוזיציה והמורדים. אנקרה גם חיזקה את עמדותיה באידליב על מנת להרתיע את דמשק מלתקוף.



מורדים באידליב, סוריה. צילום: AFP
מורדים באידליב, סוריה. צילום: AFP