נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הנחה את ה-FBI להסיר באופן מיידי את הסיווג הביטחוני של מסמכים המכילים מידע הקשור לחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016, כך נמסר הלילה (שלישי) מהבית הלבן. בין המסמכים שמהם טראמפ הורה למשרד המשפטים לפרסם לציבור, ישנם 20 עמודים של בקשות למעקב של ה-FBI בנושא יועץ קמפיין לשעבר שלו, קרטר פייג'. טראמפ הורה גם לפרסם את עדותו של פקיד משרד המשפטים, ברוס אוהר, שהתייחס להתערבות רוסיה.
בנוסף, טראמפ הורה למשרד המשפטים לחשוף מסרוני טקסט הקשורים לחקירה, שכתבו ראש הבולשת לשעבר ג'יימס קומי, אותו פיטר טראמפ במאי אשתקד, סגן הבולשת אנדרו מקייב ובכירים נוספים לשעבר.

כזכור, פול מנפורט, לשעבר מנהל הקמפיין של טראמפ בבחירות לנשיאות, הגיע לעסקת טיעון לקראת משפטו הקרוב והסכים לסייע לחקירה של התובע המיוחד רוברט מולר בנוגע למעורבות הרוסית בבחירות. אנשיו של טראמפ מיהרו להצהיר כי הנשיא אינו מוטרד כלל מההתפתחות. החודש אמור היה להתחיל בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון משפטו של מנפורט על עבירות של קשירת קשר לרמות את הרשויות, הלבנת כספים, הצהרות כוזבות וניסיון לשבש עדויות. כתב האישום, שאותו הגיש מולר לפני קרוב לשנה, קשור לעבודתו של מנפורט בשירותם של פוליטיקאים פרו־רוסים באוקראינה, ובראשם הנשיא וראש הממשלה לשעבר ויקטור ינוקוביץ’. 
 
מדובר במשפט השני של מנפורט. בחודש שעבר הוא הורשע בבית משפט בווירג’יניה בשמונה סעיפים של מרמה של רשויות המיסוי והבנקאות ואי חשיפה של חשבונות זרים, אחרי שהסתיר רווחים שקיבל בתמורה לסיוע שהעניק לינוקוביץ’ לפני שהצטרף לקמפיין. שלשום הודיעו התביעה וצוות ההגנה של מנפורט כי הושגה עסקת טיעון שבמסגרתה הוא הודה בעבירה של קשירת קשר נגד ארה”ב וקשירת קשר לשיבוש הליכי משפט באמצעות ניסיון להשפיע על עדי ראייה. מנפורט צפוי לעונש מאסר כולל של עד עשר שנים על שתי העבירות.
 

על אף שמנפורט שימש מנהל הקמפיין של טראמפ רק בין יוני לאוגוסט 2016, הוא צפוי לספק פרטים חשובים על אירועים קריטיים בקשרים לכאורה בין אנשיו של טראמפ לבין גורמים רוסיים. הפרשה הבולטת ביותר היא הפגישה שבה השתתף ביוני 2016 יחד עם בנו של הנשיא, דונלד טאמפ ג’וניור, וחתנו של הנשיא, ג’ארד קושנר, עם עורכת דין רוסייה על מנת לקבל מידע “מלוכלך” על הילרי קלינטון. “זה פותח למולר דלתות רבות שהיו סגורות עד כה”, אמר הפרקליט הנודע, אלן דרשוביץ.
 
בתוך כך, כתב האישום המתוקן של מנפורט כולל גם זווית ישראלית בעייתית במיוחד. בדרכו לסייע לממשלת אוקראינה ולהשפיע לרעה על סיכוייה של יוליה טימושנקו לזכות בבחירות בשנת 2012, גייס מנפורט “בכיר בממשלת ישראל”, כך על פי כתב האישום, כדי שזה ישפיע על “היהודים של אובמה” בכך שיגרמו לממשל האמריקאי להפסיק להביע תמיכה בטימושנקו ולהעבירה אל ינוקוביץ’, שכיהן אז כראש הממשלה ונחשב בן בריתו של נשיא רוסיה פוטין. על פי כתב האישום מנפורט ביקש מאותו בכיר בממשלת ישראל לפרסם הצהרה נגד טימושנקו על כך שהיא חברה למפלגת ימין קיצונית.
 
כאמור, בכתב האישום לא מוזכר שמו של הבכיר אך מבדיקה פשוטה ניתן לראות כי משרד החוץ בראשות יו"ר ישראל ביתנו ושר החוץ דאז אביגדור ליברמן פרסם הודעה בזו הלשון: “ישראל מודאגת מההסכם שנחתם בין מפלגת האיחוד האוקראינית (בראשותה של טימושנקו) ומפלגת החירות הקיצונית, שהתבטאויותיה האנטישמיות עוררו זעם באוקראינה ובישראל יותר מפעם אחת. לדוגמה, מנהיג מפלגת החירות שיבח בעבר את ‘המאבק נגד המוסקבאים (במקור: מוסקאלי, כינוי גנאי אוקראיני לרוסים) והיהודונים’. ביטוי של תפיסות כאלה מזכיר דפים אפלים בהיסטוריה של המאה הקודמת שהובילו את האנושות לטרגדיה של מלחמת העולם השנייה. ישראל מגנה אנטישמיות על כל צורותיה ומביעה תקווה שהשכל הישר יגבר”. 
 
בכתב האישום מצוין כי לאחר פרסום הצהרה מצדו של הבכיר הישראלי פעל מנפורט להביא לידיעת הציבור האמריקאי את תוכן ההודעה כדי להוציא את תוכניתו לפועל. מנפורט אמר לאחד משותפי הסוד שלו כי “יש לי מישהו שיכניס את זה ל'ניו יורק פוסט'. באדה בינג, באדה בום”. בסופו של דבר ההצהרה פורסמה ב”ניו יורק טיימס”. מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה לדברים: “השר ליברמן אינו מכיר את מנפורט, מעולם לא פגש אותו ומעולם לא דיבר איתו”.