דוח של צוות חשיבה ישראלי שפורסם לאחרונה קבע כי "ממשל טראמפ מתוסכל בעקבות היעדר תמיכה מצידם של יהודי ארצות הברית בנשיא הרפובליקני, על אף תמיכתו הגורפת בישראל".



המחקר של המכון למדיניות העם היהודי, הבוחן את הפער הפוליטי ההולך ומתרחב בישראל, ציטט את עוזרו הבכיר של הבית הלבן מקונן על התגובה הכללית של הדמוקרטים להחלטתו של טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל בשנה שעברה.



על פי המסמך, "קיים תסכול מעמיק בממשלת טראמפ, בהעדר הערכה של יהודי ארצות הברית על הצעדים שננקטו על ידי הנשיא לשיפור המציאות הפוליטית והביטחונית של ישראל".



פקיד בכיר בממשל הדגיש בפני המכון כי "אנחנו יכולים לנקוט ביקורת מוצדקת, אבל אם אובמה היה מעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, הקהילה היהודית באמריקה הייתה מריעה לו".



ה"ג'רוזלם פוסט" התקשר אל הבית הלבן כדי לאמת את הציטוט, אך הבית הלבן לא אישר ולא הכחיש זאת, אלא קבע: "הנשיא קובע את המדיניות האמריקנית על בסיס מה שטוב לאמריקה, לא מה שטוב ביותר עבור כל קבוצה אתנית או דתית מסוימת. "



דונלד טראמפ בכותל המערבי. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ בכותל המערבי. צילום: רויטרס



"למדיניותו הפרו-ישראלית של הנשיא יש תמיכה נרחבת בקרב אזרחי ארה"ב, כולל רבים בקהילה היהודית", אמר ג'ייסון גרינבלט, נציגו המיוחד של טראמפ למשא ומתן בינלאומי ושליח הממשל האמריקאי למזרח התיכון. "הנשיא מעריך את התמיכה הזו בנוסף לתמיכה שהוא מקבל ביחס ליוזמות זרות רבות אחרות".



נשיא המכון, אבינועם בר-יוסף, מסכם מהדוח כי ישראל מסתכנת בטעות אסטרטגית משמעותית כשהיא מתייצבת לצד הנשיא הרפובליקני המפריד - אולי על חשבון הדמוקרטים, ובהם רוב יהודי ארה"ב.



"הקהילה היהודית האמריקאית היא אחד הנכסים האסטרטגיים המשמעותיים ביותר של ישראל בטווח הארוך", אמר בר-יוסף. "הסכנה התעוררה לאחרונה על ידי ערכים סותרים בין יהודים עם השקפת עולם ליברלית - רובם קונסרבטיבים, רפורמים או חילוניים - וישראל, שנתפסת יותר ויותר בגולה כמקדמת המגמות השמרניות, בין השאר בשל היעדר סעיף השוויון בחקיקת המדינה הלאומית האחרונה ואמצעים מגבילים בנוגע לגיור".



פקיד ישראלי אמר ל"ג'רוזלם פוסט" לפני מספר חודשים כי ממשלתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המכירה ב"חיבוק של מפלצת טראמפ" - מיד לאחר יחסיו של נתניהו עם הנשיא לשעבר ברק אובמה - עלולה להשפיע לרעה על תמיכתה הדו-מפלגתית של ישראל בוושינגטון, הנכס האסטרטגי החיוני ביותר.



המכון למחקר ביטחון לאומי מזהיר כי הפוליטיזציה של ישראל עשויה להתערבב עם בחירות אמצע הקדנציה הקרובות בארה"ב, כאשר אחריהן הדמוקרטים צפויים להשיב לפחות אחד משני ה"בתים" של הקונגרס.



על פי סקרים, יהודי אמריקה מצביעים בעקביות בעד המפלגה הדמוקרטית,  תוך מתן עדיפות לנושאים של צדק חברתי ורווחה וערכים פלורליסטיים הנחשבים לחלק בלתי נפרד מהמפלגה. המיעוט של יהודי ארה"ב התומך במפלגה הרפובליקנית נוטה לתת עדיפות לישראל בהצבעה ולתמוך במדיניות הממשלה הנוכחית.