המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, האשים הערב (שבת) את מדינות המפרץ הערביות בביצוע הפיגוע במצעד הצבאי בעיר אהוואז, בו נהרגו עשרות בני אדם, בהם 12 אנשי משמרות המהפכה. "הפשע הזה הוא המשך מזימות מדינות האזור שהן בובות של ארצות הברית, ומטרתן היא ליצור חוסר ביטחון בארצנו היקרה", מסר השליט האיראני באתר האינטרנט שלו. האשמתו צפויה להגביר את המתיחות בין טהרן השיעית לבין סעודיה ומדינות המפרץ הסוניות. 
פיגוע ירי באיראן
הפיגוע, בו נפצעו לפחות 60 בני אדם, כוון נגד דוכן בו נאספו בכירים איראנים באהוואז על מנת לצפות באירוע שנתי המציין את תחילת מלחמת איראן-עיראק בין השנים 1980-1988. דובר צבא איראן, גנרל אבולפאזל שקארצ'י, טען כי ארבעת החמושים שביצעו את אירוע הירי אומנו על ידי שתי מדינות ערביות במפרץ והיו קשורים לישראל וארצות הברית.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף, טען כי "תומכי טרור באזור ואדוניהם האמריקאים" אחראים לפיגוע. "טרוריסטים שגויסו, חומשו, אומנו, ומומנו על ידי משטר זר תקפו את אהוואז", אמר זריף. לא הייתה תגובה מידית במדינות המפרץ הערביות לטענות האיראניות. סעודיה הסונית ואיראן השיעית תומכות בצדדים מנוגדים במלחמות בסוריה ובתימן ובכוחות יריבים בלבנון ובעיראק. 
  

ארגון "המדינה האסלאמית" וארגון אופוזיציה ערבי נטלו אחריות לפיגוע בנפרד. משמרות המהפכה האסלאמיים הם כוח עלית הנפרד מהצבא האיראני והכפוף ישירות לחמינאי, שהוקם על מנת להגן על משטר האייתוללות השיעי לאחר היווסדו ב-1979.

כזכור, ביוני 2017, תקפו חמושים של ארגון דאעש את הפרלמנט האיראני ואת קברו של חומייני בטהרן. לפחות 18 בני אדם נהרגו במתקפה. בתקרית אחרת, לוחמים כורדים הרגו 10 אנשי משמרות המהפכה במתקפה על עמדה צבאית ליד הגבול עם עיראק בחודש יולי השנה. 

פיגוע במצעד צבאי באיראן. צילום: AFP
פיגוע במצעד צבאי באיראן. צילום: AFP