מי שקיווה כי חלף משבר הפלת המטוס הרוסי בשמי סוריה לאחר תקיפת חיל האוויר במדינה – טעה. לאחר שהיה נדמה כי מוסקבה מיישרת קו עם ישראל בנושא התקרית שבה נהרגו 15 חיילים רוסים, אתמול התהפכו היוצרות ורוסיה נראית כמי שנוקטת צעדים תקיפים נגד ישראל והצהירה כי תעביר בזמן הקרוב מערכת הגנה אווירית מתקדמת לסוריה. בכיר בממשל האמריקאי הצהיר אתמול כי העברת מערכת טילי ה-S-300 תגדיל את הסיכון לקואליציה בהנהגת ארצות הברית הפועלת באזור.



"העברה של נשק להגנה אווירית מתקדם מרוסיה למשטר אסד רק תגביר את הסיכון להסלמה באזור שהוא כבר מסוכן ואת הסיכון לארצות הברית ובנות בריתה שפועלות באזור סוריה נגד דאעש", אמר הבכיר בממשל בראיון לאתר "ספוטניק" הרוסי. עוד הוסיף הבכיר כי פעולת הרוסים ממחישה שוב את ההגנה שמספקת מוסקבה למשטר אסד ואת אחריותם לפעולותיו של המשטר".

"עוד נשק להגנה אווירית לא יפתור את הירי הלא מקצועי וחסר ההבחנה של הסורים, או יפחית את הסיכון לכלי הטיס באזור", המשיך הבכיר, "זה מזכיר לנו שהרבה קונפליקטים באזור צריכים פתרונות קבועים בהתאם להלטת מועצת הביטחון של האו"ם". עוד הדגיש כי קיימת "סכנה להסלמה במרחב הפעולה הסורי" וכי "איראן חייבת לסיים את העברת הנשק דרך סוריה שמהווה איום לכל האזור".

כזכור, בשעות הצהריים הודיע הקרמלין כי כבר במהלך השבועיים הקרובים צפויה רוסיה לחמש את צבאו של אסד במערכת טילים נגד מטוסים מדגם 300־S, המוגדרים כמדויקים וארוכי טווח ומסוגלים לפגוע במטוסי חיל האוויר גם כשהם חגים במרחק של עד 250 ק"מ מהמטרה. בישראל, הנחושה להמשיך ולמנוע את התבססותה של איראן בסוריה ואת העברות הנשק המדויק לחיזבאללה, מודאגים מההחלטה ומהשלכותיה, כמו גם מהחשש שרוסיה מתכוונת לשנות את מדיניותיה ולהגביל את האפשרויות של חיל האוויר לתקוף בסוריה. 

מערכת ה-S-300. צילום: רויטרס

 
לאחר שמשלחת ישראלית יצאה בשבוע שעבר לרוסיה כדי להציג את תחקיר האירוע, שממנו עלה כי מטוסי חיל האוויר כבר היו מעל שמי ישראל בעת שהטיל שירו הסורים פגעו במטוס האליושין הרוסי שהופל, סיפק אמש משרד ההגנה הרוסי פרטים משלו על התקרית, אשר מבוססים על הנתונים מהמכ"ם של מערכת ההגנה מפני טילים 400־S המוצבת בבסיס האווירי הרוסי בסוריה. 
 
דובר משרד ההגנה, מייג'ור־גנרל איגור קונשנקוב, הציג מפה שממנה עולה לכאורה כי אחד הטילים של מערכת ה־200־S ששיגרו הסורים כוון לעבר מטוס קרב ישראלי מדגם 16־F שהיה בגובה עשרת אלפים רגל, בזווית זהה למטוס הביון הרוסי איליושין־20. הוא ציין כי הטיל, שלדבריו "כוון בבירור לעבר המטוס הישראלי", התאים את עצמו לעבר מטוס הביון שהיה "המטרה הגדולה יותר שנעה במהירות נמוכה יותר". "נראה שהטיל שהתקרב לעבר המטוס הישראל שינה באופן דרמטי את הכיוון ופגע באיליושין־20", אמר קונשנקוב. 
 
שר ההגנה טען כי הממצאים מעידים שמטוס הקרב הישראלי שתקף בלטקיה השתמש במטוס הרוסי הגדול כמחסה. "המידע החדש לא רק מעריך, אלא קובע בבירור שהאשמה בטרגדיה מוטלת לחלוטין על חיל האוויר הישראלי ועל מי שהורו על הפעילות הזו", קבע. הוא אף טען שהמטוסים הישראלים שביצעו את התקיפה נגד המתקן הסורי באזור לטקיה טסו בקרבה לא רק למטוס הביון הרוסי אלא גם סמוך לנתיב הנחיתה של מטוס אזרחי שהיה בדרכו לבסיס חמיימים.
 
בהודעת משרד ההגנה הרוסי נאמר: "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת מערכת 300־S לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו".
 
בנוסף צפוי הצבא הרוסי לספק לצבא אסד מערכות שליטה חדשות וטובות יותר עבור מערך ההגנה האווירי. "מדובר בכלים אשר סופקו עד כה רק לצבא הרוסי", נאמר בהודעה. "הדבר יאפשר שילוב נכסים צבאיים של שתי המדינות ויבטיח זיהוי עתידי של מטוסים רוסיים על ידי המערכות". סביר להניח כי המערכת תצליח לחשוף את המטוסים הישראליים שעד כה לא נחשפו. 
 
האלמנט השלישי שיועבר לסורים הם גלאים אלקטרומגנטיים על קו החוף הסורי. המערכות הללו צפויות להשפיע על המערכות האלקטרוניות ועל מערכות המכ"ם של המטוסים התוקפים מטרות בשטח סוריה. שר ההגנה הרוסי הוסיף: "אמצעי הלחימה החדשים נועדו 'לקרר את המצב הלוהט כיום', וכן למנוע סכנה לחיילים ולאנשי הצבא המוצבים בסוריה. אם הדבר לא ישפר את המצב, הצבא הרוסי יפעל בהתאם".
 
הצעד שנוקטת רוסיה מהווה הפתעה לא נעימה לישראל. כזכור, במסיבת העיתונאים שקיים הנשיא פוטין לאחר התקרית הוא אמר: "ישראל לא פגעה במטוסים שלנו. מדובר בשורה של טעויות טרגיות". עם זאת, פוטין הקפיד לומר כי הוא ממתין לממצאי החקירה הרוסית.
 
היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, הזהיר אתמול את רוסיה שלא תעביר מערכות הגנה מתקדמות לסוריה. בולטון, המלווה את הנשיא טראמפ לכינוס עצרת האו"ם בניו יורק, הזהיר כי אספקת המערכת 300־S לסוריה מהווה "הסלמה מסוכנת", וכי זו תהיה "טעות משמעותית". בולטון ציין כי הוא מקווה שמוסקבה תחזור בה. הוא הבהיר כי הכוחות האמריקאיים הנמצאים בסוריה יישארו "כל עוד יש כוחות איראניים מחוץ לגבולות איראן".
 
ישראל יכולה להתנחם מעט בדברים שאמר שר החוץ הצרפתי איב לה־דריאן, שהצדיק לראשונה בגלוי את הפעולות הצבאיות הישראליות בסוריה והטיל את האשמה על איראן. בראיון לעיתון "לה מונד" אמר דריאן: "בחודש מרץ, בביקורי בטהרן, אמרתי לאיראנים שנוכחותם הקבועה בסוריה תהפוך את הסכסוך לסכסוך אזורי. זה מה שאנחנו רואים עכשיו. היו יותר מ־200 הפצצות ישראליות בסוריה משום שהישראלים אינם יכולים להסכים, לא לקבוצות איראניות חמושות המוצבות בסוריה ולא לשימוש בנשק העלול לפגוע בשטחם, שהועבר לרשות ארגונים כמו חיזבאללה".