גורם בכיר במודיעין האמריקאי טוען היום (שישי) כי חשיפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש בעצרת האו"ם בניו יורק בנוגע למתקן הגרעין הסודי של איראן הייתה "מטעה". "קודם כל, ידענו על המתקן הזה כבר זמן מה, הוא מלא במסמכים וניירות ולא בצינורות אלומיניום לצנטריפוגות", אמר הבכיר, "שנית, כמו שכל אחד יודע, אין בו שום דבר שיכול לאפשר לאיראן לצאת מהסכם הגרעין מהר יותר מכפי שהיא יכולה כעת".



לעומת זאת, במחלקת המדינה האמריקאית דווקא דורשים מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לחקור את טענות נתניהו. בהצהרה שפורסמה הלילה, בכיר בממשל האמריקאי ציין כי "חובה על סבא"א לממש את סמכויותיה באופן מלא כדי לספק ביטחון לקהילה הבינלאומית כי אין באיראן חומרים גרעיניים שעליהם היא לא הצהירה".



נתניהו פתח אתמול את דבריו באו"ם ואמר: "כשדיברתי כאן לפני שלוש שנים, ישראל עמדה לבד. מתוך 200 מדינות, רק ישראל התנגדה להסכם עם איראן. התנגדנו כי זה איים על עתידנו ועל הישרדותנו. התנגדנו כי הדיל צייר את הנתיב של איראן לנשק גרעיני. זה תדלק את הקמפיין של איראן להשתלטות במזרח התיכון. הדיל התבסס על השקר שאיראן לא שואפת להתחמש בנשק גרעיני".
 

"ישראל חשפה את השקר בפברואר. ביצענו מבצע לתוך ארכיון מסמכי הגרעין האיראני. השגנו למעלה מאלפי מסמכים שהוחבאו בלב טהרן", המשיך נתניהו. "הצגתי בחודש מאי את הראיות משם, על התוכניות של איראן להשיג נשק גרעיני ולהונות את הקהילה הבינלאומית. ישראל שיתפה את המידע הזה עם מדינות החתומות על הסכם הגרעין, אבל המדינות האלו לא עשו שום דבר ולא דורשים מאיראן לגלות דבר מתוך הארכיב".
 
“לכן”, הוסיף נתניהו, "החלטתי לחשוף היום דבר נוסף ששיתפנו בו את סבא”א, וכמה סוכנויות ביון נוספות. זו הפעם הראשונה שבה אני חושף שלאיראן יש עוד מתקן סודי. הוא נראה כמו מבנה תמים בלב טהרן, אבל אני רוצה להראות לכם איך הוא נראה”, וכאן חשף נתניהו את תצלומי  המתקן. “לאלו בבית שמשתמשים בגוגל ארץ, הוא נראה תמים, אבל יש שם פעילות גוברת והולכת בימים האחרונים. המתקן נמצא ליד מפעל שטיחים, ששמעתי שהוא מכין שטיחים מצוין. עכשיו יש שם חומרים רדיואקטיביים. מדינות שמות לב שלאחרונה יש שם פעילויות רבות; האנשים שהולכים וחוזרים שם הם גורמים רשמיים איראניים שמנסים לנקות את המתקן הזה מאז חשפנו את המתקן הקודם.

נתניהו אתמול באו"ם. צילום: רויטרס

 
“הם פינו משם חומר רדיואקטיבי, הוציאו אותו ופיזרו אותו סביב טהרן כדי להעלים ראיות. הם עדיין צריכות לנקות. היו שם לפחות 15 מכולות מלאים חומר רדיואקטיבי. כל מכולה יכולה להחזיק 20 טון חומר. כלומר, מדובר ב־300 טון של חומר רדיואקטיבי. חייבים לשאול למה איראן שומרת שני מתקנים סודיים. התשובה הפשוטה היא שהם מעוניינים לפתח נשק גרעיני”.
 
נתניהו אמר לאיראנים: "מה שתסתירו - נמצא" וקרא לראש סבא”א לבדוק את המתקן: “תעשה את הדבר הנכון, תלך ותצפה במתקן הסודי לפני שהאיראנים מנקים אותו. הבטחתם שתשלחו משקיפים. תשלח משקיפים, תספר לעולם את האמת על איראן. יש לי מסר לדיקטטורים של איראן: ישראל יודעת מה אתם עושים ואיפה אתם עושים. ישראל לעולם לא תיתן לממשל כזה לפתח נשק גרעיני, לא עכשיו, לא עוד עשור, לעולם”.
 
ראש הממשלה הפנה איום ברור לאיראן וגרורותיה: “נמשיך לפעול נגדכם בסוריה, בלבנון, בעיראק וכל מקום שנצטרך לפעול. איראן תוקפת כורדי בעיראק, שוחטת סונים בסוריה, מחמשת את סוריה ואת חיזבאללה ומאיימת על חופש התנועה במיצר הורמוז. זה לא שלום ולא מתינות. אבל, אם אתם חושבים שהתוקפנות האיראנית מוגבלת למזרח התיכון, תחשבו שוב. בחודש שעבר נעצרו איראנים בחשד לניסיון פיגוע בארה”ב, כאן ממש, ובלב אירופה גם היה אירוע כזה”.

התצלום מביירות שהציג נתניהו באו"ם


נתניהו טען שאירופה מפייסת את איראן בדומה ליחס שקיבל המשטר הנאצי לפני מלחמת העולם השנייה ומחה: "באותו שבוע שאיראן נתפסה על חם מנסה לרצוח אזרחים אירופאים, מנהיגים באירופה פרסו שטיח אדום בפני רוחאני והבטיחו לו עוד כסף. אני, כבן של היסטוריון, שואל האם המנהיגים האירופאים הללו למדו משהו מההיסטוריה? האם הם יתעוררו אי פעם? העסקה הזו לא הרחיקה את המלחמה, אלא קירבה אותה לגבולותינו. בסוריה, איראן מנסה להתבסס צבאית. בעזה, איראן מחמשת קבוצות טרור כדי לירות עלינו נשק. בלבנון, איראן תומכת בחיזבאללה בבניית מתקנים סודיים וטילים מדויקים שיוכלו לפגוע בעומק ישראל. טילים עם דיוק של 10 מטרים".
 
בשלב זה חשף נתניהו מודיעין על המתקנים בלבנון וסיפר: "חיזבאללה משתמש באזרחים התמימים בביירות כמגינים אנושיים. הם בנו מתקני טילים ליד נמל התעופה של ביירות. הנה תמונה ששווה 1,000 טילים", ואז הציג צילומי לוויין של מתקני טילים בבירה הלבנונית. "תראו, צמוד למתקן יש מגרש כדורגל. יש לי הודעה לחיזבאללה - ישראל יודעת מה אתם עושים ואיפה אתם עושים, ולא תיתן לכם להתחמק מזה”.  
 
“הכלכלה האיראנית פרחה לפני שנה, והיום היא צונחת”, המשיך רה”מ. “בריטיש אירליינס וחברות ענק נוספות יוצאות מאיראן. וזה עוד כלום לעומת מה שיקרה בפרק הבא של הסנקציות שייכנס לתוקף בנובמבר. אזרחי איראן לא צועקים מוות לאמריקה, אלא מוות לדיקטטור, הם קוראים לעזוב את סוריה, לבנון ועזה. אני מקשיב לזה ואני מדבר עם העם האיראני. אני מקבל המון תגובות מאיראנים. חשבתי שזה איראנים גולים מלונדון ופריז, אבל אלו איראנים שחיים באיראן, תומכים בישראל ומבקרים את המשטר שלהם”. 
 
נתניהו הסביר עוד כי להסכם הגרעין השפעה חיובית לא מתוכננת: “זה חיבר בין מדינות ערביות לישראל, ואנו קרובים יותר מאי פעם באינטימיות ובחברות שלא ראיתי בימי חיי. ישראל מעריכה את החברויות הללו ומקווה שיבוא יום ונוכל לעשות שלום מעבר לירדן ומצרים, כולל הפלסטינים”.