רוסיה קיבלה מיליארד דולרים עבור העברת מערכת ה-S-300 לסוריה, כך דווח הערב (שבת) בכאן. לפי הפרסום, התשלום הופקד כבר לפני כמה שנים, אך בשל הקפאת העסקה בלחץ ישראלי - הכסף לא נמסר באופן סופי. בנוסף גורם מדיני הוסיף כי העברת המערכת משמשת גם את האינטרסים הכלכליים של פוטין.
כזכור, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הודיע אתמול כי מדינתו החלה את העברת סוללת ה-S300 לסוריה. הוא נשאל במהלך מסיבת עיתונאים שהתקיימה במטה האו"ם על מערכת חלופית שבאמצעותה איראן תוכל להמשיך ולמכור נפט, לאחר שהסבב השני של הסנקציות האמריקאיות ייכנסו לתוקף. לברוב השיב: "כל האפשרויות נידונו".
כזכור, בתחילת השבוע הודיע שר ההגנה הרוסי, כי בעקבות הפלת המטוס במהלך התקיפה הישראלית בלטקיה, "במהלך השבועיים הקרובים, תועבר לסוריה מערכת הגנה אווירית מסוג S-300, שתשפר את יכולות ההגנה שלהם". עוד נמסר בהודעה כי "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת המערכת לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו".

מערכת ההגנה האווירית S-300 היא מערכת מודרנית יחסית, המסוגלת לפגוע במטרות במרחק של עד 250 קילומטרים, בעוד שהמערכות הנמצאות כיום בשימוש בסוריה לא מסכנות את המטוסים הישראלים התוקפים בשטחה. כמו כן, הצבא הרוסי יספק מערכות שליטה חדשות וטובות יותר עבור מערך ההגנה האווירי הסורי.