דו"ח חדש של האו"ם שפורסם היום (שני) קובע כי הטמפרטורה הממוצעת בכדור הארץ עלולה לעלות ב-1.5 מעלות בין השנים 2,030 ל-2,052 אם לא תיבלם פליטת גזי החממה. בשבוע שעבר התכנסה הוועדה הבין-לאומית הממשלתית לשינויי אקלים (IPCC) בקוריאה הדרומית כדי להשלים את הדוח, שנכתב לבקשת מספר ממשלות בעקבות הסכם האקלים שנחתם בפריז בשנת 2015.

ההסכם כאמור, אמור להגביל את ההתחממות הגלובלית לטמפרטורה של מתחת ל-2 מעלות צלזיוס, ואולי אף 1.5 מעלות, בהשוואה לתקופה טרום המהפכה התעשייתית.
על-פי הדוח, עלייה של מעלה אחת כבר התרחשה, בעיקר לאור פליטת פחמן דו חמצני (CO2), הנגרם כתוצאה משריפת דלקים מזהמים. בכל שנה סופגים היערות, האוקיינוסים והקרקע 4.5 מיליארד טונות של פחמן, ובכך מונעים עליית טמפרטורות גבוהה עוד יותר, אבל במקרה של התחממות מתמשכת אותו "בור שופכין" של פחמן עלול להפוך למקור של פחמן - ואז הבעיה תהיה הרבה יותר חמורה. הסכנה במקרה של עלייה ב-1.5 מעלות תהיה פחות חמורה מעלייה של 2 מעלות, כך לפי הדוח.

הדוח קבע גם כי כדי לעמוד במגבלה של 1.5 מעלות נדרש "שינוי זריז, מרחיק לכת וחסר תקדים" בשימוש באנרגיה, בתעשייה, בתחום הבנייה, בתחום כלי הרכב ובערים. לפי דוח האו"ם, במצב הנוכחי תחול עלייה של 1.5 מעלות בין השנים 2,030 ל-2,052.
כדי למנוע התחממות של 1.5 מעלות, יש להפחית עד לשנת 2,030  את רמת פליטות גזי החממה מעשה ידי אדם ב-45% ביחס לרמתם ב-2010, כאשר היעד הוא "אפס פליטות" עד לשנת 2,050. כל פליטות נוספות יחייבו הפחתת פחמן דו-חמצני מהאוויר. "הגבלת הרמה ל-1.5 מעלות אפשרית הן מבחינה כימית והן מבחינה פיזיקלית אבל תדרוש שינויים חסרי תקדים", אמר ג'ים סקאה מ-IPCC.
עוד קבע הדוח, כי עד שנת 2050 יש לייצר בין 70% ל-85% מהחשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות, לעומת 25% כיום. אמג'ד עבדאללה, חבר מועצת המנהלים של ה-IPCC ונציג המדינות הקטנות אמר, כי "הדו"ח מראה שיש לנו הזדמנות למנוע נזק בלתי מתקבל על הדעת למערכת האקלים התומכת בחיים".
כמו כן, עקב המסת הקרחונים גובה הים עלול לעלות בכ-10 עד 60 מטרים - והדבר עלול להפוך חלקים בכדור הארץ לבלתי מיושבים. נקודת האור היחידה כאן, היא העובדה שההשלכות הקשות האלה לא יתרחשו במאה הקרובה.