יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, טען הבוקר (רביעי) כי ישראל לא תוכל לפגוע במערכת ה-S300 הרוסית נגד מטוסים שנפרסה לאחרונה בסוריה. "אני לא חושב שהישראלים יכולים לנקוט בצעד רציני, ואני מאמין שלרוסיה יש את הזכות לפרוס את מערכת ה-S300 בסוריה ולהגן על האינטרסים שלה, במיוחד לאחר המתקפה הישראלית על המטוס הרוסי. זו זכותה החוקית של רוסיה", אמר הבכיר האיראני לאתר אל-מסדאר. 
בניגוד לדברי לריג'אני, המטוס הרוסי הופל מאש נ"מ סורית בניסיון כושל לפגוע במטוסי קרב ישראליים לאחר תקיפה על יעדים איראניים. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ביום ראשון למתיחות עם רוסיה סביב המצב בסוריה, ואמר: "לפני זמן קצר שוחחתי עם הנשיא פוטין. סיכמנו להיפגש בזמן הקרוב כדי להמשיך את התיאום הביטחוני החשוב בין הצבאות. ישראל תפעל כל העת כדי למנוע מאיראן להתבסס צבאית בסוריה וכדי למנוע ממנה להעביר נשק קטלני לחיזבאללה בלבנון".
 
בשבוע שעבר דווח כי למעשה העברת המערכת הראשונה כבר הסתיימה, ומשרד ההגנה הרוסי אף הודיע לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי הושלמה העברת מערכת ה-S-300 הראשונה לידי סוריה. את הדברים אמר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו לפוטין בפגישה בין השניים ששודרה בערוץ רוסיה 24 המקומי. 
עלי לריג'אני. צילום: רויטרס
עלי לריג'אני. צילום: רויטרס

 

בנוסף לכך הודיעו במשרד ההגנה הרוסי כי הצבת מנגנון אחיד למערך ההגנה האווירית תושלם עד ה-20 באוקטובר וכי במשך שלושת החודשים הראשונים, מומחים רוסים ילוו את הצוותים הסורים שיתפעלו את המערכת. ביום שישי האחרון הודיע שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי מדינתו "החלה בהעברת סוללת ה-S300 לסוריה".
 
כזכור, לפני כשבועיים הודיע שר ההגנה הרוסי, כי בעקבות הפלת המטוס במהלך התקיפה הישראלית בלטקיה, "במהלך השבועיים הקרובים, תועבר לסוריה מערכת הגנה אווירית מסוג S-300, שתשפר את יכולות ההגנה שלהם". עוד נמסר בהודעה כי "במהלך שנת 2013 ישראל ביקשה לעכב את מסירת המערכת לצבא אסד, ביחד עם חיילים שהוכשרו להפעיל ולטפל בה. השינוי במצב לא נגרם באשמתנו".
 
מטוס אף-35 בדרכו לישראל. צילום: דובר צה"ל
מטוס אף-35 בדרכו לישראל. צילום: דובר צה"ל