עדשות אינפרא אדום המיוצרות בישראל נמצאו יחד עם יותר מ-200 רכיבים נוספים מארה"ב, אירופה ומדינות אחרות בעלות הברית במזל"טים איראנים ששימשו את רוסיה בפלישה לאוקראינה, כך דיווח היום (רביעי) כתב העת "וול סטריט ג'ורנל".

כשלושה רבעים ממרכיבי המל"טים היו תוצרת אמריקה, זאת על פי מסמכים אוקראינים שהוצגו לכתב העת על ידי הוועדה העצמאית נגד שחיתות ללא מטרות רווח. חוקרים אוקראינים גילו את התגלית תוך בחינת מל"טים שהופלו מתוצרת איראן, כולל הכתב"ם האיראני מוהג'ר-6, שנפרץ באמצע הטיסה ונחת ללא פגע.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על פי הדיווח, מתוך למעלה מ-200 רכיבים טכניים במוהג'ר-6 שנתפס, מחציתם יוצרו על ידי חברות בארה"ב וכשליש יוצרו על ידי חברות ביפן. מנועי הסרוו במזל"ט נוצרו על ידי חברת Tonegawa-Seiko Co היפנית.

החברה היפנית Tonegawa-Seiko Co הואשמה בשנה שעברה על ידי משרד הסחר של יפן על ייצוא מנועי סרוו לסין ללא אישור לאחר שחוקרי האו"ם מצאו אחד במזל"ט איראני. החברה טענה כי לא ידעה שישמשו רחפנים צבאיים.

עדשת האינפרא אדום הטלסקופית ברזולוציה גבוהה המשמשת את המוהג'ר-6 נראית זהה לדגם מתוצרת החברה הישראלית אופיר אופטרוניקס פתרונות בע"מ, זאת לפי תמונות המכשיר שנבדק על ידי כתב העת. חברת MKS Instruments Inc, חברת האם של אופיר, אמרה לעיתון כי היא אינה מוכרת חלקים לאיראן ומקיימת את הסנקציות.

הדו"ח הדגיש שרבים מהחלקים שנמצאו במזל"טים אינם תחת בקרת ייצוא, ניתן לקנות אותם בקלות באינטרנט ולשלוח דרך מדינות אחרות לאיראן.

המודיעין האוקראיני תחילה חשד כי מצלמת האינפרא אדום שנמצאה בכתב"ם האיראני יוצרה על ידי חברת Sierra-Olympic Technologies Inc שבסיסה באורגון, המשתמשת בעדשות אופיר. כריס ג'ונסטון, מייסד החברה, אמר לעיתון כי בעוד שחלק מהמכשיר נראה זהה, ישנם חלקים אחרים שונים, מה שמעיד על כך שהוא לא הגיע מהחברה שלו. בנוסף, הוא אמר כי ניתן היה להשיג את החלקים מכלי טיס מערביים שהופלו בעיראק ובאפגניסטן או מתווכים שהפרו את הסנקציות האמריקאיות.

משרד הביטחון הישראלי הגיב לדיווח, ציין כי ישראל בוחנת את הממצאים וכי בסקירה ראשונית נמצא כי העדשה המדוברת אינה פריט הגנה מבוקר או פריט דו-שימושי.