המועמדים הרפובליקנים והדמוקרטים במרוץ לבית הלבן מתייצבים הלילה למבחן השני שלהם בבחירות המקדימות בניו המפשייר. הסקרים צופים ניצחונות סוחפים לדונלד טראמפ ולברני סנדרס, ואחת השאלות הכי מסקרנות היא איזה מועמד יגיע למקום השני במפלגה הרפובליקנית. 



אחרי שיטת ההתוועדויות (CAUCOS) באיווה בשבוע שעבר, ההצבעה בניו המפשייר נערכת בקלפיות - הרפובליקנים והדמוקרטים מצביעים בפריימריז של המפלגות שלהם, ואילו מצביעים שאינם רשומים באחת המפלגות יכולים להצביע אצל הרפובליקנים או אצל הדמוקרטים. בשל כך נחשבת ההצבעה בניו המפשייר כמבחן ראשון ואמיתי ליכולתם של המועמדים לשכנע את המצביעים העצמאים לתמוך בהם.
 
מהסקרים האחרונים עולה כי דונלד טראמפ, שהגיע רק למקום השני באיווה, צפוי לרשום ניצחון גדול עם כ־31 אחוזי תמיכה בקרב המצביעים הרפובליקנים. מיד אחריו מתנהל קרב צמוד על המקום השני. לסנאטור מרקו רוביו יש יתרון קל של כ־3% בלבד על פני מושל אוהיו ג’ון קייסיק ועל פני הסנאטור טד קרוז, שניצח באיווה, וגם ג’ב בוש עשוי להפתיע.

 

בצד הדמוקרטי - בניגוד לתוצאות שהיו באיווה, שם גברה הילרי קלינטון על ברני סנדרס בפער זעום של פחות מ־0.5% - הסקרים מנבאים כי הלילה צפוי הסנאטור היהודי לרשום ניצחון מוחץ, כאשר הוא מוביל על מזכירת המדינה לשעבר עם 53.6 אחוזי תמיכה מול 40.4%. ככלל, סנדרס מצליח עד כה להוות יריב של ממש למי שעד לא מזמן נחשבה למועמדת הוודאית של המפלגה הדמוקרטית. בסוף השבוע הוא זכה לכבוד השמור רק למעט פוליטיקאים כשהופיע בתוכנית הסאטירה המיתולוגית “סטרדיי נייט לייב” לצדו של הקומיקאי המצליח לארי דיוויד (“סיינפלד”, “תרגיע”). 
 
סנדרס גילה יכולות משחק די מרשימות בגילום מהגר יהודי בדרכו לארה”ב. שמו של הפליט אגב היה דיוויד סנרסביצקי, אבל הוא הבטיח לשנות את השם מיד כשיגיע לאמריקה “כדי שזה יישמע פחות יהודי”.

 

“כשאתה עושה מהפכה אי אפשר להיות זהיר מדי בנוגע לעובדות״

טראמפ מרגיש את הלחץ העצום על כתפיו וניצל את הרגעים האחרונים של ההכנות בניו המפשייר להמרצת המצביעים לצאת לקלפיות ולתמוך בו. “חבר’ה, כדאי שתצביעו לי”, אמר במפגש עם תושבים בדיינר בעיר מנצ’סטר, “אני לא צריך את הכסף שלכם, אני צריך את הקול שלכם. תשמרו על הכסף שלכם, אני לא צריך אותו. אני לא צריך כלום. אני רוצה רק דבר אחד: ביום שלישי אתם צריכים לצאת ולהצביע”. 
 
הסנאטור רוביו, שהותקף בעימות הטלוויזיוני ביום שבת על חוסר ניסיונו, ניסה להציג עמדות מבוססות בסוגיות של מדיניות חוץ. בעצרת בעיר בדפורד הוא קרא להציב מערכת הגנה נגד טילים בחוף המערבי כדי להרתיע את הצפון קוריאנים, והבהיר כי יש לפעול בכוח רב נגד דאע”ש. “אין פיוס עם דאע”ש”, אמר, “אין להם שגרירים, אין להם דיפלומטים. או שהם מנצחים או שאנחנו מנצחים. אין פה בחירה. אי אפשר לחיות בדו־קיום ובשלום עם קבוצה כמו דאע”ש”.
 
אצל הדמוקרטים יצא הנשיא לשעבר, ביל קלינטון, למאמץ אחרון לטובת רעייתו עם מתקפה חזיתית נגד סנדרס: “היריב שלה שהוא הגיבור של כל הדברים הקטנים והאויב של כל הדברים הגדולים”. בכנס בניו המפשייר הוא הוסיף: “כשאתה עושה מהפכה אי אפשר להיות זהיר מדי בנוגע לעובדות". אל הקהל הוא פנה: "אני רוצה לשמוע אתכם צוחקים כי כאשר אתם מתעצבנים, אינכם יכולים לחשוב”. 
 
קלינטון גם יצא נגד תוכנית ביטוחי הבריאות במתכונת שהציע סנדרס. “אני לא חושב שזה טוב לאמריקה”, אמר, “האם זה טוב לניו המפשייר? איני חושב כך" .