נא לא להתרגש. תוצאות הבחירות המוקדמות בניו המפשייר מייצגות את הלכי הרוח והנטיות הפוליטיות בקרב העם האמריקאי, בדיוק כמו שתוצאות בחירות לכנסת בהתנחלות בשטחים מייצגות את העדיפויות של העם היושב בציון. לא הייתה שום הפתעה שלא נחזתה מראש. אולי רק היקף תבוסתו של מארקו רוביו לא הוערכה מראש.

המנצחים, דונלד טראמפ וברני סנדרס נמצאים בבעיה לא פשוטה. התוצאות המחמיאות שהשיגו שניהם אינן מקרבות אותם למינוי מפלגתם לנשיאות. המפסידה הגדולה, הילרי קלינטון לא נושלה מהסיכוי לזכות במינוי המפלגה לנשיאות. "איך דונלד טראמפ וברני סנדרס יכולים להפסיד מהניצחון?" - כך הכתיר את הטור שלו הפרשן הותיק והמוערך של 'טיים' ג'ו קליין.

 לדונלד טראמפ ולברני סנדרס מצפים מבחנים קריטיים בבחירות המוקדמות הקרובות במדינת דרום קרוליינה, בנבאדה ובאלבמה. בדרום קרוליינה אחוז משמעותי של מצביעים הם שחורים והרוב הגדול מהם אינו אוהד את ברנס ומתעב את טראמפ. במאמץ לשפר במקצת את מעמדו בקרב השחורים ברני סנדרס ייפגם היום ביוזמתו עם הכומר שרפטון, מנהיג שנוי במחלוקת של השחורים בניו יורק. (מהלך שמאוד לא ימצא חן בעיני היהודים הדמוקרטים, ששרפטון מסווג אצלם כעוין ואויב).

רוב השחורים מתעבים אותו. טראמפ אחרי הנצחון בניו המפשייר. צילום: רויטרס
רוב השחורים מתעבים אותו. טראמפ אחרי הנצחון בניו המפשייר. צילום: רויטרס


 

עליה עקבית בדעות השליליות כלפי טראמפ 


התוצאות בניו המפשייר מבטאות את התסכול ותחושות ההתנכרות שאמריקאים רבים חשים כלפי הממסד, במיוחד מול הקונגרס והסנאט - שני בתי המחוקקים שכמעט משותקים בגין מריבות ושנאות בין בכירים משתי המפלגות.

אבל מופרז להגדיר את התוצאות בניו המפשייר כהשתלטות של האאוטסיידרים על הפוליטיקה האמריקאית. טראמפ נתפס יותר כדמות הזויה שמרתק קבוצה לא גדולה של אמריקאים זועמים. בכל סקרי דעת קהל האחרונים נרשמת עליה עקבית בהיקף האמריקאים המביעים דעות שליליות כלפי המיליארדר הצעקני.  לברני סנדרס השקפות חברתיות מרתקות, כמו תוכנית בריאות חינם לכל ותוכנית לחינוך חינם בקולג'ים.
אבל לדברי מומחים, הן תוכניות שיידרשו סכומי עתק והן לא ישימות מבחינה מעשית. תוכנית הבריאות של סנדרס תעלה לפני אומדן של קבוצת מומחים 3 טריליון דולר בעשור.  הילרי קלינטון נשמעת ונראית מעשית ומציאותית יותר. יהיה לה קשה בשבועות הבאים. אבל היא תעמוד בזה.  מבחינת המפלגה הרפובליקנית, התוצאות בניו המפשייר הן סיוט. מועמד נורמטיבי כמו מארק רוביו הובס והושפל.
לג'ון קיסיק, התוצאות הן הישג נאה. אבל סיכוייו להשיג את מינוי המפלגה קלושים ביותר. ג'ב בוש שהקים מטה בחירות מאורגן ויעיל ונהנה מתרומות נדיבות, עוד לא אמר את המילה האחרונה ונראה כי ימשיך להיאבק. אם בכירים בצמרת המפלגה הרפובליקנית לא יתערבו בקרוב ויאכפו מועמד משלהם, המפלגה תמשיך לצעוד לקראת התאבדות בבחירות 2016 .