כשגדלתי, לא חגגנו את פסח. למרות זאת, עם השנים, השתתפתי בארוחות סדר, במהלכן קיבלתי השראה מהסיפור יוצא הדופן, שאותו מספרת ההגדה. סיפור של אנשים שהצליחו בזכות אמונה וכוח פנימי עמוק להימלט מעבדות ולזכות לבסוף בחופש שלהם.



בעוד שהעם היהודי מסביב לעולם מתכונן לחג הפסח, רציתי לשתפם בכמה ממחשבותיי בנוגע ללקחים עתיקים שעדיין רלוונטים לימינו אנו.



הלקח הראשון הינו חופש הדת. בספר בראשית אנו נזכרים כיצד פרעה מנע מהישראלים את הזכות להתפלל לדתם כפי שרצו. גם היום, ישנם איומים חדשים על חופש דת ועלייה מדאיגה באנטישמיות. בחלקים רבים באירופה, אנו רואים מקרי ונדליזם שמתרחשים בבתי כנסת, ובתי קברות מחוללים. מאמצים בינלאומיים למדר ולבודד את העם היהודי – כמו תנועת ה-BDS צוברים תאוצה.



אנו חייבים להתייצב בפני כוחות אלו שמייצגים חוסר סובלנות. בתור הסנאטורית מניו יורק, תמכתי בחוקים שדרשו מתן פיצויים לניצולי השואה. הצטרפתי לועדת הלסינקי שתמכה בשימור ומתן תמיכה לבתי עלמין יהודיים במזרח אירופה. בתור מזכירת המדינה, התייצבתי לצדם של מיעוטים דתיים נרדפים בסין, איראן וברחבי העולם כולו. אם יתמזל מזלי ואבחר לנשיאות, אבטיח כי ארה"ב תמשיך להתנגד ולהתייצב בפני אנטישמיות. עלינו להדוף את הטרנד שתוקף את הדת בכל צורה שהיא.



הלקח השני העתיק שהינו רלוונטי גם היום מתייחס לחשיבות האיכפתיות שאנו מגלים אחד כלפי השני. לאחר יציאה חפוזה ממצרים, הישראלים, שנדדו במדבר במשך 40 שנים ארוכות, פיתחו ברית מיוחדת עם אלוהים ואחד עם השני על מנת שאף אחד לא יוותר מאחור בדורות שיגיעו אחריהם.



אני מאמינה שאותו חוזה חברתי קיים גם היום בארה"ב. עלינו להילחם בכל מאמץ שנועד להחליש או להפריט את הביטוח הלאומי או הביטוח הרפואי במדינתנו. עלינו להרחיב סוף סוף את ההטבות שנועדו עבור אלמנים ואלמנות. עלינו לשפר את זכויות הדיור למשפחות בעלי מיעוטי יכולת – דיור, במתכונתו הטובה ביותר, מסוגל להעניק למשפחות את היכולת לרכוש בתים ובכך, לעמוד שוב על רגליהן, להרשות לעצמן את המינימום הנדרש, ולהעניק לילדיהן מקום בטוח ובריא שבו יגדלו. עלינו להעניק 25 מיליארד דולר לבניית דיור שיהיה בר השגה עבור אותן משפחות, ועד עשרת אלפים דולר בתור עזרה כמקדמה לקניית הבית הראשון בשבילן.



הלקח השלישי והחשוב מכולם בספר בראשית מגיע בסופו. על מנת שלעולם לא ישובו להיות עבדים, העם הישראלי מגיע לבסוף למדינה שלו. עמדתי בגאווה לצדה של מדינת ישראל במהלך כל הקריירה שלי, ווידאתי שתמיד תהיה לה את כל המשאבים שלהם היא זקוקה על מנת לשמור החדות הצבאית שלה. במקביל, עבדתי על מנת להבטיח כי כיפת הברזל תזכה לקבל את התקציב שהייתה זקוקה לו וראיתי מקרוב את האפקטיביות שלה, כאשר עבדתי עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במסגרת המאמצים להגיע להפסקת אש בעזה. מאז הקמתה, הטכנולוגיה של כיפת ברזל הצילה אין ספור חיים.



הגנה על בני ברית ושותפים כמו ישראל הינה אחת החובות החשובות ביותר של כל מפקד עליון. למרות זאת, מועמדים אחרים במרוץ הזה מציעים שנשמור על "נייטרליות" במהלך המגעים למשא ומתן עם הצד השני. הביטחון של ישראל אינו עומד למשא ומתן. זו תהיה טעות פטאלית עבור ארה"ב לוותר לגורם אחר על מעמדה כמנהיגה בתהליך השלום הזה.



עבור ביטחונה של ישראל ושל העולם כולו, אנו צריכים שארה"ב תישאר מנהיגת העולם החופשי, ותוכל לעצור כל מאמץ בינלאומי לבודד או לתקוף את הישראלים.



ישנו לקח אחד אחרון בסיפור בראשית: התזכורת להמשיך ולספר את הסיפור. לחבר את העבר עם ההווה, ומשתתפים בכל סדר וסדר מתבקשים לחשוב על עצמם כאילו הם היו עבדים במצרים.



בעולם היום, רבים לא צריכים לדמיין דבר שכזה. בכל שנה יותר מ-20 מיליון אנשים נסחרים או נמכרים לעבדות על ידי "פרעות" ושליטים אכזרים מודרניים. במסגרת מסעותיי כמזכירת המדינה, פגשתי ברבים שהצליחו להימלט מתנאי העבדות שלכדו אותם. אותה עבדות לפגוע ולהתפשט כמגיפה בכדור הארץ. אני מאמינה שהמנהגים המשותפים שלנו – יהודים ואמריקאים – מעניקים לנו את החובה המוסרית לעזור ולהעניק תקווה לאלו שזקוקים להן.



במעון לקורבנות סחר בבני אדם בכלכותא שבהודו, נפגשתי עם אישה וילדות יוצאות דופן שסבלו מהתעללות נוראית וכעת זכו לקבל את חייהן בחזרה. לעולם לא אשכח פגישה שהייתה לי עם ילדה אחת צעירה, שנולדה לתוך עבדות בבית בושת אולם הצליחה להימלט עם אימה. לעולם זה לא יהיה קל אבל בעזרתם של אחרים, השתיים הצליחו לברוח מהסכנה לחייהן ולממש את הפוטנציאל שנולדו אתו.



בפסח הזה, בואו נמשיך להיאבק בכל סוגי הדיכוי הקיימים, חוסר השיוויון ואי הצדק. בואו נלמד ממשה ואהרון, ונהיה "פה" עבור אלו שלא יכולים לדבר בעד עצמם. בואו נבטיח לעולם לא לשכוח למשוך תשומת לב לעבר מיליוני בני האדם שעדיין מחפשים וזקוקים ליציאה שלהם מעבדות לחירות.



הם שם, מחכים לנו.