הפריימריז שיתקיימו הלילה (שלישי, שעון ישראל) זכו לכינוי "סופר טיוזדיי הרביעי", אך הביטוי שדבק בהם הוא "הפריימריז של Acela", על שם רכבת האקספרס העוברת במסדרון צפון־המזרח הצפוף והמתועש של ארצות הברית, ומחברת בין המדינות השונות. על פי סקרים אחרונים, בכל חמש המדינות צפויים הן דונלד טראמפ והן הילרי קלינטון לנצח.

בפריימריז של הרפובליקנים בדלאוור יחולקו 16 צירים בשיטת "המנצח לוקח הכל". בפנסילבניה יחולקו 71 צירים, במרילנד 38, ברוד איילנד 19 ובקונטיקט 28. בזירה הדמוקרטית יחולקו במרילנד 118 צירים, בקונטיקט 70, בפנסילבניה 210, בדלאוור 31 וברוד איילנד 33. על רקע הפריימריז, החליט איל ההון הניו יורקי להגיב להסכם שהושג בין יריביו, המועמדים ג'ון קייסיק וטד קרוז, שנועד לבלום אותו, וכינה אותו "קנוניה" שנועדה למנוע ממנו לנצח. תנו למשחקים להתחיל.

על גג העולם. דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
על גג העולם. דונלד טראמפ. צילום: רויטרס


שחקנית סוג ב'

על פי ההסכם, שהרתיח את איל הנדל"ן האקסצנטרי, קרוז הבטיח להתמקד בפריימריז באינדיאנה, שייערכו בשבוע הבא, כדי להעניק לקייסיק סיכוי טוב יותר בפריימריז שייערכו בשבועות הקרובים באורגון ובניו מקסיקו, שם יש למושל אוהיו סיכויים גבוהים יותר להצליח. קייסיק בתמורה ינתב את משאביו מערבה, הרחק מאינדיאנה לטובת הסנטור מטקסס. למרות שטראמפ ניצח ברוב המדינות שבהן נערכו פריימריז עד כה, הוא עדיין מתקשה להשיג את 1,237 הצירים הנדרשים על מנת להבטיח את מועמדותו, ואילו קייסיק וקרוז סבורים כי ההסכם ביניהם ימנע ממנו להשיג צירים נוספים.
מצביעים בחמשת המדינות הצפון מזרחיות ישתתפו הלילה במשחק פוליטי כמעט צפוי מראש, שככל הנראה יחזק ממילא את המובילים במועמדות לנשיאות, קלינטון וטראמפ, המובילים בכל חמשת המדינות. יריביו של טראמפ, כאמור, כבר ממוקדים באזור אחר מאשר בצפון המזרח - באינדיאנה, באורגון ובניו מקסיקו. טראמפ כינה בפומבי את ההסכם ביניהם "סימן לחולשה וייאוש".

המיליארדר האמריקני שילח את חרצובות לשונו היום גם לעבר כוכבי טלוויזיה וקולנוע שאמרו כי יעזבו לקנדה אם ייבחר, ובהם לינה דנהאם, יוצרת ושחקנית הסדרה "בנות". על דנהאם אמר טראמפ: "היא שחקנית סוג ב', אין לה סקס אפיל וכריזמה. שמעתי שוופי גולדברג גם אמרה את זה. זה יהיה נהדר עבור המדינה שלנו אם היא תעזוב".

נטולת מוג'ו? לינה דנהאם. צילום: רויטרס
נטולת מוג'ו? לינה דנהאם. צילום: רויטרס

"בתעשיות רבות אסור לרקום קנוניות כאלה, ועדיין שני המקושרים האלה מוושינגטון בחרו בדרך הזאת כדי לשרוד את המירוץ", הוסיף טראמפ על קייסיק וקרוז. לדבריו, "מבחינת הנתונים שניהם גמורים וההסכם הזה רק מראה עד כמה השניים האלה, שמתפקדים כבובות של תורמיהם ומטעם אינטרסים פנימיים, והקמפיינים שלהם, חלשים". כינוס המפלגה הרפובליקנית, שבה יוכרז מועמד המפלגה בבחירות לנשיאות, הולך ומתקרב והרפובליקנים חוששים מכוחו של טראמפ ומזכייתו במועמדות.

"הבאתי מיליוני מצביעים לפריימריז הרפובליקנים וקיבלתי מיליוני קולות יותר מקרוז או מקייסיק", אמר טראמפ. "בנוסף אני מוביל בהרבה עליהם במספר הצירים, כל זאת למרות שהיו מועמדים רבים שרצו נגדי במירוץ הזה. בזכותי, כולם רואים עכשיו שמנגנון הבחירות הרפובליקני הוא הונאה מוחלטת", הוסיף.

"בובות של תורמיהם". טראמפ, קייסיק וקרוז. צילום: רויטרס
"בובות של תורמיהם". טראמפ, קייסיק וקרוז. צילום: רויטרס


חלק מקרטל

חילופי ההאשמות בין המועמדים היריבים המשיכו אתמול כאשר קרוז תקף את טראמפ ואמר כי הקמפיין שלו הוא חלק מ"קרטל" שמנוהל בוושינגטון: "כל הקמפיין של טראמפ מנוהל על ידי לוביסטים מוושינגטון, זהו הקרטל מוושינגטון וטראמפ הוא חלק מהמערכת", אמר קרוז. בנאום שנשא באינדיאנה, בחר קרוז שלא להתנצל על ההסכם שהושג עם קייסיק במטרה להכשיל את יריבם המשותף.
"אין לי ספק שטראמפ יצרח ויקלל וככל הנראה גם יבכה וייבב", אמר קרוז בהתייחס לתגובתו של טראמפ. "דונלד הוא לוזר שמתנהג כמו חיה פצועה. כאשר הוא הפסיד ברצף בחמש מדינות הוא קיבל התקף זעם. הוא בחר לתקוף את המצביעים, את האנשים עצמם. אנשי הקמפיין שלו מפוחדים. הם מפחדים ממה שיקרה באינדיאנה. אם הוא לא היה מפחד, טראמפ היה מופיע באינדיאנה ומקיים עימות, אבל הוא מעדיף להתחבא במגדל שלו בניו יורק", ציין קרוז.

"דונלד מתנהג כמו חיה פצועה". טד קרוז. צילום: רויטרס
"דונלד מתנהג כמו חיה פצועה". טד קרוז. צילום: רויטרס
בצד הדמוקרטי, הבטיח מנהל הקמפיין של הסנטור מוורמונט ברני סנדרס כי הוא ימשיך במירוץ עד כינוס המפלגה בסוף יולי, למרות ניצחונה הצפוי של שרת החוץ לשעבר קלינטון בבחירות היום. לדברי המנהל, ג'ף וייבר, מיליוני הדולרים שממשיכים לזרום לסנדרס והעצרות הסוערות בעדו מוכיחים כי "התומכים שלו יעמדו לצדנו כל הדרך עד הסוף". שני המועמדים הדמוקרטים העבירו אתמול את זמנם בניהול הקמפיין שלהם בחוף המזרחי.
קלינטון, שכבר צופה קדימה למירוץ הסופי לבית הלבן, תוקפת את טראמפ כמי שלא מחובר לנושאים כמו משכורות, שינויי אקלים, ביטחון לאומי וחייהם של האמריקאים הממוצעים. "צא החוצה מהמגדלים האלה שנקראים על שמך ובוא תקשיב לאנשים ותדבר עמם", אמרה קלינטון בעצרת בדלאוור. "תפסיק רק לנאום נאומים גדולים ולהעליב את כולם ואז לחזור בחזרה לבתים המפוארים שלך בפלורידה או בניו יורק", הוסיפה קלינטון.

צופה קדימה. קלינטון. צילום: רויטרס
צופה קדימה. קלינטון. צילום: רויטרס