הפריימריז בארה"ב: כצפוי, בבחירות שנערכו הלילה (רביעי) דונלד טראמפ גרף את כל הקופה בצד הרפובליקני בניצחונות שנחל בבחירות המוקדמות בחמש המדינות. אבל גם המרחק שהתקצר בדרכו למינוי הסופי למועמדות זרוע עדיין מוקשים. במירוץ הדמוקרטי הילרי קלינטון ציפתה-קיוותה לנציחונות גורפים בכל חמש המדינות - קונטיקט, דלוור, מרילנד, פנסילבניה ורוד איילנד- אבל הציפיות לא לגמרי התגשמו: עד כה זכתה רק בארבע מתוכן.



עם זאת, ההערכה שהילרי קלינטון תזכה במועמדות המפלגה לנשיאות שעד עתה נלחשה בזהירות ונחשבה כמוקדמת מדי, קיבלה הלילה אישור וביסוס. המסקנה העולה והמתבקשת מתוצאות הפריימריז היא שגם אם לקלינטון אין עדיין את המספר הנכסף של 2382 הצירים הדרושים לאישור המינוי הסופי - באופן בלתי רשמי הילרי קלינטון הוכתרה ביום רביעי כמועמדת המפלגה הדמוקרטית לנשיאות בבחירות 2016.



טראמפ עצמו זכר לעקוץ את שני המתמודדים הדמוקרטים. בנאום הניצחון שלו אמר כי "יש לנו קהל יותר גדול מלברני. הדמוקרטים התייחסו אליו ממש רע והוא צריך לרוץ באופן עצמאי". עוד אמר: "היום אנחנו בתיקו מול הילרי, אבל ננצח אותה. תזכרו את זה". בהמשך הוסיף כי "הדבר היחיד שיש לה הוא הכרטיס הנשי, ונשים בכלל לא אוהבות אותה". בנאומה קלינטון התייחסה ל"אישום" הזה, שטראמפ העלה בעבר: "אם מאבק למען נשים זה 'לשחק על קלף האישה', אני במשחק".



אמש, גם המפסידים יצאו יותר מפסידים. תוצאות הפריימריז במדינות צפון-מזרח ארה"ב שחלק גדול מהאוכלוסיות שלהן מזוהה כליברלי ומתוחכם פוליטית הפכו את סיכוייו של הדמוקרטי ברני סנדרס לזכות במועמדות מפלגתו שואפים לאפס זאת למרות שזכה ברוד איילנד. המתמודדים הרפובליקנים טד קרוז וג'ון קייסיק נצרבו עוד יותר מעלבון כישלונותיהם אתמול.



ברני סנדרס. צילום: רויטרס


ההערכות: סנדרס יפרוש

ההבדל שהפריימריז יצרו בין שני המירוצים, הרפובליקני והדמוקרטי, הוא שלהילרי קלינטון אין כבר מה לחשוש מיריבה ברני סנדרס. הסנטור הקשיש מוורמונט אמר אתמול בראיון בערוץ איי-בי-סי כי ימשיך בקמפיין שלו עד לוועידת המפלגה ביולי. אם אכן יעשה זאת סנדרס ייראה כנכה על קביים שמגחיך עצמו במאמץ נלעג במירוץ שתוצאותיו כבר ברורות. להערכת פרשנים ומומחים ברני סנדרס יפרוש בקרוב מההתמודדות. אבל מנהל הקמפיין שלו ג'ף וייבר, הבהיר כי הקמפיין יימשך. האיש אמר בראיון לסוכנות הידיעות איי-פי כי התרומות שממשיכות לזרום והאלפים שממלאים את אספות הבחירות שלו הם הוכחה ש"התומכים שלו יעמדו לצדו כל הדרך עד הסוף". כאילו אמר "אנחנו סופגים סטירות אבל נושיט את הלחי השמאלית".



לדונלד טראמפ צפויות עוד צרות. לפי "ההסכם" או "הקנוניה" שכפי מגדיר זאת טראמפ - טד קרוז מקווה ומאמין שישיג תוצאות טובות בבחירות מוקדמות באינדיאנה בשבוע הבא וג'ון קייסיק תולה תקוות בהצלחה שלהערכתו מובטחת לו בפריימריז באורגן ובניו מקסיקו. לטראמפ בעיה נוספת ולא פשוטה והיא, שממסד המפלגה ואחדים ממנהיגיה, כולל סנטורים, חברי קונגרס ומושלים רפובליקנים, עדיין לא וויתרו על שאיפתם למנוע מטראמפ את המועמדות.