המועמד המוביל במפלגה הרפובליקנית, דונלד טראמפ, האשים הערב (רביעי) כי ממשל אובמה השפיל את ישראל ובנות ברית נוספות של ארצות הברית במזרח התיכון בעודו "מרעיף אהבה" על איראן. "אובמה לא היה חבר של ישראל", הכריז טראמפ, ששב על עמדתו כי בעלות הברית חייבות לשלם את חלקן בהוצאות של ההגנה האמריקאית עליהן.



פחות מיממה אחרי שגרף חמישה ניצחונות חשובים שמקרבים אותו להבטחת מועמדותו לנשיאות מטעם הרפובליקנים, התייצב טראמפ במלון מייפלאואר בבירה וושינגטון כדי להציג את חזונו למדיניות החוץ האמריקאית שהוא יבקש לקדם אם ייבחר בנובמבר הקרוב. "מדיניות החוץ שלי תמיד תשים את האינטרס של העם האמריקאי ושל הביטחון האמריקאי מעל הכל", הבהיר.



הנאום נפתח במתקפה חריפה נגד התנהלותו של הממשל הנוכחי של הנשיא ברק אובמה, שלטענתו חסרה חזון, כיוון או אסטרטגיה. "נכשלנו בגיבוש של חזון חדש לעידן חדש", אמר. "היגיון הוחלף בטיפשות וביהירות, אשר הובילה לאסון אחרי אסון במדיניות החוץ".



המיליארדר הכריז כי אובמה "לא אוהב את ידידיה של אמריקה ומשתחווה בפני אויביה". "אנחנו בוחרים קרבות עם ידידינו הוותיקים ביותר וכעת הם מחפשים סיוע במקום אחר. תזכרו את זה, זה לא טוב", אמר.



במיוחד הוא מתח ביקורת חריפה על יחסו של הממשל לישראל בשבע השנים האחרונות. "ישראל, הידידה הגדולה ביותר שלנו והדמוקרטיה האמיתית היחידה במזרח התיכון, הושפלה והייתה נתונה לביקורת מצד ממשל שחסר בהירות מוסרית", אמר. "הנשיא אובמה לא היה חבר של ישראל. הוא התייחס לאיראן עם אהבה רכה ודאגה והפך אותה למעצמה במזרח התיכון – הכל על חשבונה של ישראל, של בנות הברית האחרות שלנו באזור ובאופן קריטי גם של ארצות הברית".



בנאומו, שב טראמפ על דרישתו כי בנות בריתה של ארצות הברית ישלמו את חלקן בהוצאות של ההגנה האמריקאית עליהן, אם כי בניגוד לאמירה דומה לפני שבועות אחדים, הוא לא הזכיר את ישראל באופן מפורש. "הוצאנו טריליוני דולרים לאורך זמן על מטוסים, טילים, ספינות וציוד כדי לבנות צבא שיספק הגנה חזקה לאירופה ולאסיה", אמר. "המדינות שאנחנו מגנים עליהן חייבות לשלם את העלות של ההגנה הזו, ואם לא – ארצות הברית חייבת להיות מוכנה לתת למדינות האלה להגן על עצמן".



"ניתן להביס את דאעש תוך זמן קצר"


טראמפ גם האשים את איראן בהפרת ההסכם הגרעיני עם המעצמות בשל ניסויי הטילים שערכה לאחרונה, וזאת על אף שההסכם הבינלאומי אינו מכסה את התוכנית הבליסטית. "אסור לאפשר לאיראן נשק גרעיני", אמר.



בהתייחסו לדאעש, הביע טראמפ את ביטחונו כי ניתן להביס את ארגון הטרור בתוך זמן קצר מרגע שייכנס לבית הלבן, אולם לא פירט כיצד המטרה תושג. "הימים שלהם ספורים", הדגיש. "אני לא אגיד להם היכן ואני לא אגיד להם כיצד. בתור אומה, אנחנו חייבים להיות יותר בלתי צפויים".



הוא גם יצא נגד מדיניות ההגירה האמריקאית שלטענתו מסכנת את הביטחון הלאומי וקרא לשיתוף פעולה עם בנות בריתה המוסלמיות של ארצות הברית במזרח התיכון נגד הקיצונים. "המאבק נגד האסלאם הקיצוני מתרחש גם בתוך מולדתנו", אמר. "אנחנו חייבים להפסיק לייצא קיצוניות באמצעות מדיניות הגירה חסרת היגיון. אין לנו שום דרך לדעת מאיפה האנשים האלה באים". עם זאת, הוא לא שב על קריאתו לעצור לחלוטין כניסת מוסלמים לארצות הברית.



טראמפ גם הדגיש כי הוא רואה בשליחת כוחות צבא אמריקאים למדינות זרות רק מוצא אחרון ורק אם תהיה תוכנית שתבטיח ניצחון מוחלט. "נעשה שימוש בעוצמה שלנו אם אחרים לא ישחקו לפי החוקים, במילים אחרות, אם הם לא יתייחסו אלינו באופן הוגן. אם אני אשרטט קו בחול, אני אאכוף את הקו הזה, תאמינו לי", אמר טראמפ, אך מיהר להוסיף כי "אנחנו רוצים להביא שלום לעולם. יש שם יותר מדי הרס".



בתום דבריו, הוא הבהיר כי "אמריקה תמשיך ותמשיך לנצח למלא תפקיד של משכינת שלום, אבל כדי למלא את התפקיד הזה, אנחנו חייבים להפוך את אמריקה לחזקה שוב". "אנחנו חייבים לגרום ששוב יכבדו את אמריקה, אנחנו חייבים להפוך את אמריקה לעשירה באמת שוב", סיכם. "אנחנו חייבים ואנחנו נהפוך את אמריקה לגדולה שוב. אם נעשה את זה, אולי המאה הזו תהיה השלווה והמשגשגת ביותר שהעולם ראה אי פעם".