שערוריה חדשה לאוסף של טראמפ: קוריאה הצפונית דחתה הצעה לפגישה של מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, עם קים ג'ונג-און. דובר מטעם קוריאה הצפונית התייחס להצעה של טראמפ ואמר כי מדובר ב"שטויות" וכי הוא עושה את זה רק למטרות פוליטיות, לשם תעמולת בחירות.



טראמפ מנגד טען שהוא מוכן לדבר עם הדיקטטור כדי לנסות לעצור את תוכנית הגרעין של פיונגיאנג והביע תקווה שג'ונג-און יביע נכונות להיפגש איתו. שגריר קוריאה הצפונית באו"ם, סו סי פיונג, אמר כי "זה תלוי בהחלטת המנהיג העליון שלי אם הוא מחליט להיפגש או לא עם טרמאפ, אבל אני חושב שמדובר בשטויות. זה ניצול של הבחירות לנשיאות, זה הכל", הוסיף סי פיונג, "מין תעמולה או פרסומת. זה חסר תועלת, רק מחווה של בחירות לנשיאות. אין שום משמעות, שום כנות".



אובמה כבר הבטיח קודם


לא מדובר בפעם הראשונה בה מועמד לנשיאות ארצות הברית מבקש להיפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית - גם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, הבטיח במהלך קמפיין הבחירות שלו להיפגש עם המנהיג של הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה ועד היום, לקראת סיום כהונתו, הוא לא מימש הבטחה זו.



גם הוא אמר שיפגוש את ג'ונג-און. ברק אובמה. צילום: רוירטס
גם הוא אמר שיפגוש את ג'ונג-און. ברק אובמה. צילום: רוירטס



כזכור, קוריאה הצפונית ביצעה ניסויים גרעיניים במהלך החודשים האחרונים ושיגרה רקטה ארוכת טווח בחודש פברואר, כשהיא גורמת לכך שיופעלו עליה סנקציות בינלאומיות קשות והביאה לנקיטת עמדה נוקשה יותר על ידי קוריאה הדרומית. שגריר קוריאה הצפונית פנה לוועידת האו"ם והדגיש כי ארצו מוכנה לשוב לשיחות על תוכנית הגרעין שלה. סין ורוסיה גיבו את הרעיון, אבל ארצות הברית ובנות בריתה קוריאה הדרומית ויפן דחו את ההצעה.



"כמדינה גרעינית אחראית אנו לעולם לא נשתמש בנשק הגרעיני ראשונים, אם ארצות הברית תשתמש בנשק הגרעיני שלה ראשונה, אז אנחנו נצטרך להשתמש גם", אמר השגריר והוסיף: "אם ארצות הברית תוותר על המדיניות העוינת שלה ותשנה את הגישה שלה, אז אנחנו גם נוכל לקיים יחסים כמדינה נורמלית. לקוריאה הדרומית הצענו שיחות צבאיות ברמה גבוהה אבל היא סירבה".